Yoga – få inspiration og tips til træningsformen

Yoga er godt for dig, der har stive og stramme muskler. Du træner både de indre muskler, der stabiliserer dine led, og de ydre muskler, der sørger for, at du kan bevæge dig.

Holdtræning med kvinder, der udfører en yogaøvelse

Yoga er en træningsform, der består af fysiske øvelser med fokus på vejrtrækningen. Med yoga træner du både de indre muskler, der stabiliserer dine led, og de ydre muskler, der sørger for, at du kan bevæge dig. 

Der findes mange forskellige former for yoga: 

  • Hatha Yoga omfatter de oprindelige fysiske stillinger og åndedrætsøvelser.
  • Astanga Yoga, Power Yoga og Dynamic Yoga er eksempler på yogaformer, der er fysisk hårde.
  • Sivananda Yoga, Vini Yoga og Bihar Yoga er eksempler på yogaformer, der har fokus på yogastillingerne og vejrtræningen.
  • Hvad er yoga godt for?

    Når du udfører de enkelte yogaøvelser, er der fokus på din vejrtrækning. Helt centralt er også, at du spænder dine mave- og rygmuskler og muskelkorsettet (de dybestliggende muskler omkring rygsøjlen). Det gør, at du bliver mere kropsbevidst.

    Når du dyrker yoga, får du trænet hele din krop – både overkroppen og underkroppen samt forsiden og bagsiden af kroppen. Du får også trænet din smidighed, muskelstyrke og koordination.

    Yoga passer fint ind i Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at du skal være fysisk aktiv minimum 30 minutter dagligt.
    Det er en god idé at træne yoga regelmæssigt. Det er bedre at træne 10 minutter hver dag end en time om ugen.

    Få pulsen op og styrk også knoglerne

    Du får ikke pulsen op med yoga. Derfor skal du supplere med anden motion, f.eks. en cykel- eller gåtur. Du bør dyrke motion mindst to gange 20 minutter om ugen, hvor du får pulsen op.

    Læs om hvor meget du bør motionere

  • Hvem er yoga godt for?

    Yoga er godt for alle. Det er en træningsform, hvor du kun skal præstere i forhold til dig selv. Yoga er især noget for dig, hvis du har stive og stramme muskler – træner du regelmæssigt, bliver du nemlig mere smidig.

    Det er vigtigt, at træningen ikke forværrer dine ledsmerter, men træningsømhed fra musklerne kan forekomme, når du starter på en ny træningsform. Du skal være opmærksom på, at der findes flere forskellige yogatyper og sværhedsgrader. Hør hos den pågældende yogainstruktør eller yogasted, om de kan anbefale dig et yogahold, der passer til netop dig.

  • Sådan kommer du i gang med yoga

    Hvis du ikke har trænet yoga før, eller hvis det er længe siden, kan det være en god idé at begynde hos en uddannet yogalærer.

    Du bør gå til yoga regelmæssigt, indtil du har lært at lave de forskellige øvelser. Derefter kan du fortsætte på egen hånd.

    Tips og gode råd om yoga

    • Træn i løstsiddende tøj og bare fødder.
    • Brug en yogamåtte.
    • Hav en lille pude og et tæppe ved din side.

    I Gigtforeningens webshop kan du både købe en lækker yogamåtte og en trænings t-shirt.

    Trænings T-shirt

    Træningsmåtte

    Kom i gang med en yoga trænings-dvd

    Hvis du har gået til yoga tidligere og har svært ved at finde et hold, der passer til dig, kan du købe trænings-dvd’en, 'Arthritis-Friendly Yoga' på www.afstore.org
    Det er den amerikanske gigtforening, Arthritis Foundation, der står bag afstore.org
    Dvd'en er på engelsk, og der er ikke danske undertekster.

  • Hvor kan du gå til yoga?

    Du kan gå til yoga på aftenskoler, yogainstitutter, i fitnesscentre og i flere fysioterapiklinikker. GigtSkolen tilbyder også yoga til mennesker med fysiske udfordringer – se holdene på deres hjemmeside 

  • Brug Gigtforeningens træningsdagbog

    Med Gigtforeningens træningsdagbog kan du holde styr på din daglige træning. Du kan notere, hvilken type træning du har gennemført den enkelte dag, hvor lang tid du har trænet, og hvor langt du f.eks. har svømmet eller cyklet.

    Ja tak, jeg vil gerne downloade Gigtforeningens træningsdagbog

Senest opdateret 08.11.2016