Fitness - træning i fitnesscenter - få inspiration og tips

Har du gigt, kan fitness være en god træningsform, fordi den kan tilpasses lige præcis dine behov, og hvad du har brug for at træne.

Mennesker træner på løbebånd i fitnesscenteret

Med fitness har du mulighed for at træne meget varieret. Du kan træne på hold, og du kan træne selv på f.eks. løbebånd og de mange styrketræningsmaskiner. Du kan også træne med bolde, vægte og sjippetov. Og du kan variere din træning fra gang til gang. Det betyder, at fitness er en meget alsidig træningsform, der kan tilpasses lige præcis dine behov, også selvom du har gigt.

De fleste træningscentre har mange forskellige hold, hvor du kan træne din styrke, din kondition, din balance mv. En del centre har også hold med f.eks. dans, yoga, meditation og kampsport.

  • Hvad er fitness godt for?

    Fitnesstræning er godt for både din smidighed, din kondition, din balance, din knogle- og muskelstyrke og dit kredsløb.

    Styrketræning

    På styrketræningsholdene træner du din udholdenhed. Du bruger din egen krop som belastning eller træner med frie vægte.

    Konditionstræning

    På konditionstræningsholdene handler det om at få pulsen op. Det kan f.eks. være spinning, dans, zumba eller cirkeltræning, hvor du træner din kondition med forskellige gulvøvelser, der får pulsen op.

    Konditionstræning – hvis du vil træne selv

    De fleste fitnesscentre har et bredt udbud af konditionstræningsmaskiner som f.eks. løbebånd, kondicykler, romaskiner og cross trainer. Det er en god idé at blive introduceret til, hvordan de enkelte maskiner virker.
    Hvis du ikke kan løbe, f.eks. på grund af problemer med dine knæ, kan du træne din kondition på en kondicykel eller en cross trainer, hvor belastningen på knæet er mindre.

    Styrketræning – hvis du vil træne selv

    Fitnesscentrene har en lang række maskiner, hvor du kan træne hele kroppen. Du kan få hjælp til at lægge et program for din træning af centrets trænere.
    Har du særlige udfordringer, f.eks. ondt i ryggen, kan du tale med en fysioterapeut om, hvordan du kommer i gang.

    Læs om hvor meget du bør motionere

    Læs mere om gode og dårlige træningssmerter

  • Hvem er fitness godt for?

    Fitness er for alle, da træningen kan tilpasses fuldstændigt til den enkeltes behov.

  • Sådan kommer du i gang med at træne i fitnesscenter

    Du kan få en prøvetime, så du kan se, om træning i et fitnesscenter er noget for dig. De fleste byer i Danmark har et fitnesscenter eller et træningscenter i den lokale gymnastikforening.
    Hvis du vil træne på egen hånd, kan du de fleste steder få et personligt program for din træning. Det er tilpasset, hvor tit du vil træne, hvad målet med din træning er, og om du har nogle skader eller udfordringer, der skal tages højde for.

    Tips og gode råd

    • Træn på de samme tidspunkter, indtil det bliver en vane.
    • Find en træningspartner, så du forpligter dig til at træne. Det kan være nemmere at komme ud af døren, når du har en aftale.
  • Få rabat på din træning i fitnesscenter

    Gigtforeningen har et samarbejde med den landsdækkende fitnesskæde fitness dk. Det betyder, at du som medlem af Gigtforeningen træner med rabat i fitness dk’s centre landet over.

    Sådan får du rabat på din træning

  • Brug Gigtforeningens træningsdagbog

    Med Gigtforeningens træningsdagbog kan du holde styr på din daglige træning. Du kan notere, hvilken type træning du har gennemført den enkelte dag, hvor lang tid du har trænet, og hvor langt du f.eks. har svømmet eller cyklet.

    Ja tak, send mig Gigtforeningens træningsdagbog

Senest opdateret 28.08.2015