Alexanderteknik – få inspiration og tips til træningsformen

Hvis du har nakke- og skulderspændinger eller ondt i ryggen, kan Alexanderteknik være en god og relevant træningsform for dig.

En Alexanderteknik-lærer lægger sine hænder på en klients ryg for at vejlede om god kropsholdning

Alexanderteknik er en individuel træningsform, der tager udgangspunkt i din kropsholdning.

  • Hvad er Alexanderteknik godt for?

    Forholdet mellem hoved, nakke og ryg er helt centralt i Alexanderteknikken. Formålet er at træne din kropsbevidsthed, så hovedet kan "balancere frit" på den øverste nakkehvirvel.

    En lærer i Alexanderteknik guider dig med hænder og ord, mens du står, sidder, ligger og bevæger dig. På den måde får du mulighed for at blive bevidst om de vaner, der gør, at du bruger din krop rigtigt eller forkert.

    Alexanderteknik passer fint ind i anbefalingerne om, at du skal være fysisk aktiv minimum 30 minutter dagligt. Det er ikke en træningsform, hvor du får pulsen op, så du bør supplere med anden motion og bevægelse, der giver dig højere puls, mindst to gange 20 minutter om ugen.

    Læs mere om, hvor meget du bør motionere

  • Hvem er Alexanderteknik godt for?

    Alexanderteknik er for alle. Det er en individuel træningsform, der tager udgangspunkt i din kropsholdning. Den er derfor god, hvis du f.eks. har nakke- og skulderspændinger eller ondt i ryggen.

  • Sådan kommer du i gang med Alexanderteknik

    Hvis det er første gang, du skal træne efter Alexanderteknik, kan det være en god idé at begynde hos en uddannet Alexanderteknik-lærer. Du bør gå til træningen regelmæssigt, indtil du har lært de nye måder at bevæge dig på. Derefter kan du fortsætte træningen på egen hånd. Du må gerne blive øm efter træning, men du må ikke få ondt.

    Læs mere om gode og dårlige træningssmerter

    Find en Alexanderteknik-lærer

  • Brug Gigtforeningens træningsdagbog

    Med Gigtforeningens træningsdagbog kan du holde styr på din daglige træning. Du kan notere, hvilken type træning du har gennemført den enkelte dag, hvor lang tid du har trænet, og hvor langt du f.eks. har svømmet eller cyklet.

    Ja tak, send mig Gigtforeningens træningsdagbog

Senest opdateret 23.12.2015