Hvad får du ud af motion – derfor er motion godt for din gigt

Du giver din krop og dit sind de bedste betingelser, hvis du er fysisk aktiv. Stærke muskler beskytter dine led, og motion og træning kan mindske dine gigtgener.

Fysisk aktivitet giver dig mindre risiko for at få visse livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes, nogle typer af kræft samt knogleskørhed, ligesom det mindsker gener i led og muskler. Hvis du vil opnå disse gevinster, skal du træne din kondition, muskelstyrke, smidighed og balance.

Hvis du har gigt, er det vigtigt, at du bevæger dig så meget, du kan. Motion og bevægelse er godt både for din krop, dit psykiske og mentale velbefindende, din vægt og din nattesøvn.

Har du spørgsmål om motion og træning? Kontakt Gigtforeningens fysioterapeut

  • Hvad er forskellen på motion, fysisk aktivitet og træning?

    Der findes en del forskellige ord for det at bevæge sig. Motion og fysisk aktivitet er godt for dit helbred. Det kan være egentlig sport, men det er også at tage trappen, gå en tur, eller cykle til supermarkedet. Jo mere, jo bedre, men lidt har også ret.

    Træning er en mere målrettet indsats, hvor du f.eks. beslutter dig for at blive stærkere, styrke din kondition eller forbedre en bestemt funktion. Hvis du f.eks. har en skade eller slidgigt i dit knæ, er det en god idé at træne musklerne omkring dit knæled målrettet.

  • Stærke muskler beskytter leddene

    En stærk krop kan klare en større belastning end en mindre stærk. Derfor skal du holde dine muskler stærke. Jo stærkere dine muskler er, jo bedre beskytter de dine led. Det betyder, at du med stærkere muskler kan klare den samme arbejdsopgave i længere tid – uden at få ondt.

    Hvor meget skal du være fysisk aktiv? Se de vigtigste råd

    Har du svært ved at komme i gang? Få hjælp og tips

    Flere motionstips til dig

  • Bevæg dig og hold vægten

    Jo mere du bevæger dig, jo flere kalorier forbrænder du. En hverdag, hvor du bevæger dig en del, er derfor et god måde at holde din vægt i snor.

    Din krop er skabt til bevægelse. Derfor er det nødvendigt, at du er fysisk aktiv – hver dag. Et skridt på vejen kan være at omlægge dine vaner. I stedet for at tage elevatoren, kan du gå op ad trapperne, hvis din krop kan klare det. Det kan også være, at du kan gå eller cykle hele eller noget af vejen, når du skal på arbejde, til fritidsaktiviteter eller købe ind. 

  • Motion tilpasset dig

    Målrettet motion er motion, som er tilpasset din alder, og hvad du kan klare fysisk.

    Har du problemer med dine led og muskler - f.eks. slidgigt? Eller døjer du med ømme led og muskler og bevæger dig derfor ikke nok? Så er det vigtigt, at du kommer i gang med målrettet træning, der er tilpasset netop dig.

  • Træn langsomt og kontrolleret

    Det kan være fristende at få den daglige motion hurtigt overstået. Men risikoen for skader i muskler og led stiger, når du træner med hurtige bevægelser og for tung belastning. Det gælder især, hvis du har haft en skade eller har andre problemer i dine led og muskler.

    Jo langsommere og mere kontrolleret du træner, jo mindre er risikoen for, at du bliver skadet eller får gener. Samtidig er det mere behageligt at træne med en moderat belastning – det opleves ikke så hårdt.

    Sådan undgår du skader og overbelastning

  • Lidt er bedre end ingenting

    Hvis du er så plaget af gigt, at du har svært ved at motionere, er der stadig mange muligheder for at bevæge sig. Hvis kroppen kan, er det en god idé at tage trappen så ofte som muligt eller at gå en tur. En motionscykel, hvor du kan cykle i dit helt eget tempo, kan også være en løsning.

    Alle former for bevægelse tæller med i dit samlede motionsregnskab. Og husk – lidt fysisk aktivitet er bedre end ingen!

    Find din motionsform

    Prøv Gigtforeningens øvelser på film

  • Brug Gigtforeningens træningsdagbog

    Med Gigtforeningens træningsdagbog kan du holde styr på din daglige træning. Du kan notere, hvilken type træning du har gennemført den enkelte dag, hvor lang tid du har trænet, og hvor langt du f.eks. har svømmet eller cyklet.

    Ja tak, send mig Gigtforeningens træningsdagbog

  • Redskaber til motion og træning

    Gigtforeningens webshop sælger en række bolde, elastikker og trænings dvd’er, der hjælper dig i gang med din træning. Alle redskaber er udvalgt af Gigtforeningens eksperter.

    Se Gigtforeningens bolde og andre træningsredskaber

Senest opdateret 27.04.2016