Motion og træning – tips og inspiration til dig

Det er vigtigt at være fysisk aktiv, uanset om du har gigt eller ej. Du får energi og styrke til at gøre de ting, du gerne vil. Få tips og inspiration her.

Holdtræning med kvinder, der udfører en yogaøvelse

Det er vigtigt at være fysisk aktiv, uanset om du har gigt eller ej. Du får energi og styrke til at gøre de ting, du gerne vil. Få inspiration og tips til hvordan, du kommer i gang.

Hvis du har gigt, er det vigtigt, at du kommer i gang med motion og træning. Det giver dig energi og styrke, så du bedre kan klare opgaverne i din dagligdag og gøre de ting, du gerne vil. Du får også et større psykisk overskud og mindsker risikoen for at udvikle visse livsstilssygdomme som f.eks. hjerte-kar-sygdom.

Hvad får du ud af motion?

Så meget skal du motionere og træne

Find din motionsform

Der findes ikke én rigtig motionsform eller én rigtig måde at træne på. Det gælder først og fremmest om, at du vælger noget motion og træning, som du kan holde til – og som du synes er sjovt og har lyst til.

Nogle motionsformer er dog mere egnet end andre, når du har gigt. Vi har beskrevet nogle af de bedste her på siden, som du kan afprøve.

Gode motionsformer for dig med gigt

Gigtforeningens øvelser på film

Og husk: Lidt motion er bedre end slet ingen. Så vær glad for den træning, du gennemfører i stedet for at få dårlig samvittighed over det, du ikke fik gjort.

Sådan kommer du i gang med motion og træning – og bliver ved!

Kniber det med at komme i gang med at træne? Så klik ind på "5 veje til motion". Her får du gode råd og konkrete redskaber, som kan motivere dig og holde gejsten oppe.

5 veje til motion

Motionstips