Anmeldelser

2,6/5

Din anmeldelse

Sanos kålsalat med soltørrede tomater

4-6 personer

Kålsalat

• Et kvart blomkål
  • Et kvart broccoli
  • Et kvart savoykål eller spidskål
  • 100 g soltørrede tomater i hvidløgsolie (se opskrift nedenfor). Et fint alternativ er at købe dem færdige.
  • Ristede græskarkerner

Fremgangsmåde

1. Blomkål, broccoli og savoykål snittes fint i hånden eller på en foodprocessor med en snitteskive.
  2. Kålen kommes i en skål og vendes med dressing og soltørret tomater.
  3. Drysses med græskarkerner, som forinden er ristet i ovnen ved 180 grader i 10-15 minutter.

Olie/eddikedressing

• 1-2 spsk. grovkornet sennep
  • 1 spsk. æbleeddike
  • 4 spsk. olivenolie
  • Salt og peber

Alle ingredienserne blendes sammen med en stavblender eller piskes godt sammen med et piskeris.

Soltørret tomat i hvidløgs olie

• 250 g soltørret tomater i strimler
  • 2 dl olie
  • 3 fed hvidløg
  • 50 g kapers
  • 15 g hakket persille

Alle ingredienser blandes sammen og hældes i luft tæt beholder. Stilles på køl i minimum 24 timer.

Opskriften er udviklet af Sano

Sano er et rehabiliteringscenter ejet og drevet af Gigtforeningen. Sano er for alle med led, ryg og muskellidelser og tilbyder rehabilitering i et tæt samarbejde med patienten.

Film: Sanos ergoterapeut giver tips til ledaflastning

I filmene viser Sanos ergoterapeut, Marianne, hvordan du på den mest skånsomme måde for dine hænder, snitter den hårde kål. Du kan selvfølgelig også købe færdigsnittet kål (efterhånden kan meget kål købes snittet), eller du kan bruge en foodprocessor.

Skær ud med den rigtige stilling og bevægelse

Se, hvordan du med vægtoverføring og den rigtige arm- og håndledsstilling skærer kål med en ergonomisk kniv, så dine hænder skånes mest muligt.

Brug en ergonomisk kniv til at skære kål

En patient på Sano instrueres i, hvordan man skærer blomkål med en ergonomisk kniv.

Køb færdigsnittede madvarer

Få tips til, hvordan du kan gøre madlavningen nemmere, f.eks. ved at købe madvarer, der allerede er snittet eller skrællet.

Bliv klog på antiinflammatorisk kost og antiinflammatorisk livsstil

Senest opdateret 28.06.2023

Hvad synes du om opskriften?

Vi vil gerne høre, hvad du synes om opskriften. Skriv en kommentar – og måske har du et godt tip til andre, der vil prøve den? Bemærk, at din kommentar ikke besvares af Gigtforeningen.

Skriv kommentar

Navn skal udfyldes
Din kommentar skal udfyldes
Hak ved brugerbetingelser skal udfyldes