Virker antiinflammatorisk kost mod inflammatorisk gigt?

Det logiske svar er ja. For anti kommer fra græsk og betyder modsat eller imod. Så hvis noget er antiinflammatorisk, må det jo virke mod inflammation! Spørgsmålet er bare: Hvad er antiinflammatorisk kost?

Vi ved ikke helt så meget om antiinflammatorisk kost, som man skulle tro, når man læser i mange af de kogebøger, der slår sig op på at levere antiinflammatoriske opskrifter og kostplaner. Men måske har de alligevel fat i noget! For indholdet i retterne ligger for det meste ret tæt op ad de syv officielle kostråd, som er udviklet på baggrund af forskning og rådgivning fra DTU Fødevareinstituttet og en række andre aktører inden for området.

Og hvis du følger dem, reducerer du risikoen for en række livsstilssygdomme som type-2 diabetes, hjerte-kar-sygdomme og kræft. Mennesker med visse inflammatoriske gigtsygdomme har en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, så det er i sig selv et godt argument for at følge rådene.

Læs mere om de officielle kostråd

Sagen er, at der mangler forskning i bestemte fødevarers antiinflammatoriske virkning. Men noget ved vi dog:

Spis mere fisk!

Et af de syv kostråd lyder, at vi skal spise mindre kød, flere bælgfrugter og mere fisk. Især de fede arter som laks, sild og makrel indeholder store mængder af bestemte Omega-3-fedtsyrer, og de har en dokumenteret antiinflammatorisk virkning.

Tjek din fisk med vores Omega-3-beregner

Tab dig, hvis du vejer for meget!

Der er også forskningsmæssigt belæg for, at overvægt kan forstærke en inflammation. Så hvis du vejer for meget og taber dig, er det i sig selv antiinflammatorisk.

Det er, hvad vi ved.

Læs mere om vægt og gigt

Men hvad så med alt det andet? Rådene om at spise flere grøntsager, mere groft, mindre sukker osv.? Og hvad med alle de gigtpatienter, som oplever, at en kostomlægning har givet dem færre smerter, mindre aktivitet i gigten og højere livskvalitet? Er det bare tilfældigt? Det er det nok ikke.

Problemet er bare, at der ikke er tilstrækkelig forskning, som dokumenterer, at en bestemt kostplan modvirker inflammation. Mange mennesker oplever dog, at bestemte fødevarer får gigten til at blusse op. For selvom dine erfaringer ikke på nuværende tidspunkt er dokumenteret i store forskningsprojekter, kan de sagtens være værd at lytte til – og være en inspiration til forskerne om at efterprøve dem i større undersøgelser.

Så prøv dig frem. Læg mærke til, hvad der virker for dig. Men tag udgangspunkt i de officielle kostråd, så du er sikker på, du får de vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, du har brug for.

Læs også om antiinflammatorisk livsstil

Senest opdateret 15.06.2023

Støt forskningen – den er løsningen

Når vi mangler viden, er forskning vejen frem. Og vi mangler viden om, hvordan kost påvirker gigtsygdomme. Vi vil blive ved med at hjælpe mennesker med gigt til færre smerter og færre symptomer. Men al forskning koster penge. Derfor har vi brug for din støtte.

Giv et bidrag til forskning i gigt
forsker