Forstoppelse eller hård mave - få 7 gode råd

Har du gigt kan både din sygdom og din medicin give dig problemer med forstoppelse eller hård mave. Få gode råd til, hvad du selv kan gøre.

Mange med gigt døjer jævnligt med forstoppelse eller hård mave. Der kan være mange forskellige årsager til problemet:

  • Stærke smerter, f.eks. fra ryggen.
  • Manglende fysisk aktivitet.
  • Bivirkninger ved forskellige typer af medicin.
  • For lidt væske.
  • For få fibre i kosten.
  • Manglende tid til toiletbesøg.
  • Regelmæssige måltider.
  • Ofte er der tale om en kombination af flere årsager.

Forstoppelse kan påvirke din livskvalitet

I de fleste tilfælde er det uskadeligt at have hård mave og ikke tegn på anden sygdom. Hvis du er i tvivl, så søg læge. Hård mave kan imidlertid påvirke din livskvalitet, hvis du har ubehag som kvalme, oppustet mave og lange toiletbesøg, hvor hård afføring gør det nødvendigt at presse, for at komme af med afføringen.

Det kan være svært at sætte ord på og tale om problemer med hård mave. Men når noget så naturligt som afføring giver problemer, kan det fylde meget i ens hverdag.

7 gode råd mod hård mave

1. Spis en afbalanceret kost rig på fibre

De vigtigste fibre kommer fra grove kornprodukter, frugt og grøntsager og er med til at holde på væsken i afføringen. Gå efter et højt fiberindhold i morgenmadsprodukter, brød osv., og tænk fibre ind i alle dagens måltider. Svesker eller andre tørrede frugter som abrikoser, figner og rosiner kan i perioder bruges til at sætte ekstra gang i maven.

2. Spis regelmæssigt

Spis tre hovedmåltider hver dag samt diverse mellemmåltider. Mellemmåltiderne kan f.eks. være lidt frugt eller friske grøntsager.

3. Få rigeligt med væske

Sørg for at drikke 1,5 liter væske om dagen og gerne lidt mere, hvis du indimellem har problemer med hård mave. Her kan det være en god idé at tage et ekstra glas vand til måltiderne.

Hvis du har svært ved at drikke vand nok, kan det måske hjælpe at tilsætte lidt citron til vandet eller drikke vand med brus. Du kan også sørge for at have en kande med vand stående fremme eller i køleskabet for at hjælpe dig selv på vej til at drikke mere vand.

4. Indarbejd gode afføringsvaner

Hold ikke igen. Gå på toilettet, når du skal. Det kan også være en hjælp for dig at få skabt en rytme, hvor du har tid til at sidde på toilettet f.eks. lige efter morgenmaden.

5. Sid rigtigt på toilettet

Svaj let i ryggen og læn dig en smule forover. Mange har gavn af at bruge en lille skammel eller lignende til fødderne.

6. Lad fysisk aktivitet sætte gang i tarmene

Fysisk aktivitet og bevægelse får din tarmaktivitet til at stige. Det letter transporten af afføring gennem tarmen. Det er derfor en god idé, at du er fysisk aktiv hver dag, så meget som det er muligt for dig. Har du svært ved at dyrke motion, er en gåtur en rigtig god form for bevægelse – al bevægelse tæller med.

7. Læg mærke til, hvad der påvirker din fordøjelse positivt

Noter evt. ned, hvad og hvornår du spiser, hvor meget du drikker, hvor meget du bevæger dig og hvornår og hvordan du går på toilettet. Hold øje med, hvad der mindsker din forstoppelse. Måske er det bare nogle små vaner, der skal ændres for at sætte gang i din fordøjelse.

Læs mere om hvad du gør, når maden giver udfordringer

Senest opdateret 30.03.2016