Hvis du reagerer på maden med gigtsymptomer

Få gode råd om, hvad du kan gøre, hvis du har mistanke om, at dine gigtsymptomer kommer af noget, du spiser.

Har du mistanke om, at din krop reagerer med gigtsymptomer på grund af det, du spiser? Så er du en af mange med gigt, der tænker, at de reagerer på noget i kosten. Det er dog sjældent, at undersøgelser viser, at der er noget om snakken. Der er derfor ingen grund til, at alle mennesker med gigt skal holde sig fra f.eks. oksekød, rødvin, tomater, mælk, hvedemel, citrusfrugter eller andre madvarer.

Risiko ved ensidig kost

Måske tænker du, at noget bestemt mad er skyld i de reaktioner, du oplever. Det er forståeligt , at du ønsker at undgå det mad. Men du kan risikere fejlernæring, hvis du spiser en meget ensidig kost. Det er derfor en god idé, at du kontakter en diætist (kostvejleder), hvis du vil afprøve effekten af at udelademange bestemte fødevarer eller hele fødevaregrupper.

Du skal være forberedt på, at det kan være et stort arbejde at finde ud af om den eller de mistænkte fødevarer, giver reaktionerne – og måske finder du aldrig svaret.

Hvis du - uafhængigt af din gigtsygdom - er overfølsom over for madvarer, bør du naturligvis ikke spise det, du ikke kan tåle.

Afprøvning af reaktioner på maden

Hvis du på egen hånd vil afprøve, om du får gigtsymptomer af fødevarer, kan du gøre det på denne måde:

  • Fjern én fødevare ad gangen fra en almindelig kost.
  • Lad være med at spise fødevaren i en periode – ikke den mindste lille bid i mindst 14 dage.
  • Skriv ned, hvordan dine symptomer er.
  • Spis derefter den mistænkte fødevare igen i et par dage eller eventuelt en uges tid – det kan jo være, at reaktionen kommer langsomt.
  • Beskriv symptomerne igen og sammenlign med, hvad du tidligere har skrevet ned.
  • Det er en god idé at gentage forsøget for at være sikker.

Få råd om kost

Find lækre madopskrifter

Senest opdateret 25.01.2017