Kost til din gigtsygdom – få tips om kost til netop din sygdom

Der er mange velmente råd om, hvordan kosten kan påvirke gigt. Baseret på de videnskabelige undersøgelser, der findes fra gigtområdet og om forebyggelse af andre sygdomme, får du her vores bedste anbefalinger om en gigtvenlig kost.

Der er ikke videnskabelig dokumentation for, at en bestemt kost kan gøre én rask. Alligevel er der mange med gigt, som får det bedre ved at ændre på, hvad de spiser.

En varieret kost med masser af grøntsager er vigtig for at tilføre alle vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre næringsstoffer, som kroppen har brug for. Og det er vist, at bl.a. visse fedtsyrer, som vi f.eks. får fra fede fisk, er gavnlige. Man ved også, at overvægt – udover at belaste leddene – kan påvirke gigtsygdomme negativt.

For alle gigtsygdomme gælder det, at de officielle danske kostråd er et godt udgangspunkt til at få en sund balance i det, som du spiser og drikker. Følger du de officielle kostråd får du en kost med mange grøntsager og frugt, fisk, fuldkorn, mange mælkeprodukter og mindre kød, salt og sukker.

Ud over muligheden for at gavne gigten, så kan kosten give mere velvære og forebygge overvægt og følgesygdomme til gigt.

Læs mere om de officielle kostråd. 

Har du en af følgende sygdomme, kan du få flere råd om din kost på baggrund af viden om sygdommene og de videnskabelige undersøgelser, der findes om netop disse sygdomme.

Kost ved leddegigt

Kost ved slidgigt

Kost ved Sjøgrens syndrom

Kost ved urinsyregigt

Senest opdateret 10.01.2020