Kostråd for dig med gigt – sådan skal du spise

Når du har gigt, er det vigtigt, at du spiser sundt og varieret mad. Visse fødevarer kan også være med til at mindske gigtbetændelse.

Liste med madens indhold af f.eks. fedt og transfedtsyrer

Når du har gigt, har det stor betydning, hvad du spiser. Sund og varieret mad sikrer dig vigtige næringsstoffer. Visse madvarer kan også være med til at mindske gigtbetændelse.

Maden har stor betydning for din vægt og dit helbred – både her og nu og på sigt. Hvis du spiser sundt og varieret, kan du undgå overvægt, og din risiko for forskellige sygdomme bliver mindre. Maden kan også have betydning for de gener, du har af din gigtsygdom.

Følg de officielle kostråd

Som hovedregel bør du ligesom alle andre mennesker spise sundt og varieret. De officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen er et godt udgangspunkt for en sund kost – også når du har gigt.

Sammenhæng mellem de officielle kostråd og gigt

De officielle kostråd er gode at følge, hvis du vil forebygge eller mindske generne af gigtsygdomme. Følger du dem, nedsætter du din risiko for at blive overvægtig. Du nedsætter også din risiko for at få hjerte-kar-sygdomme.

Læs mere om de officielle kostråd

Kan gigtbetændelse bekæmpes med sund kost?

Ved mange gigtsygdomme angribes leddene af inflammation, kaldet gigtbetændelse, der blandt andet opstår ved leddegigt, psoriasisgigt og morbus Bechterew (rygsøjlegigt).

Udover at følge de officielle kostråd, kan vi pege på følgende:

  • Spis fed fisk

    Det har været kendt i mange år, at omega-3-fedtsyrer, som især findes i fede fisk, har en lindrende virkning på symptomer ved inflammatoriske gigtsygdomme. Forskningen har også vist, at fiskeolien hæmmer de inflammatoriske processer.

    Voksne anbefales at spise omkring 350 gram fisk om ugen. De 200 gram skal gerne være fed fisk. Fed fisk er blandt andet laks og makrel. En kost rig på fisk kan måske være med til at modvirke betændelse i leddene.

    Du kan både vælge frisk, frossen eller røget fisk, alt efter hvad du bedst kan lide. Også fisk fra dåse og skaldyr tæller med.

    Find lækre fiskeopskrifter

    Udover de gode fedtsyrer fra fisk er frugt, grønt og al anden mad fra planteriget madvarer, der er potentielt gavnlige mod inflammation. Alkohol i moderate mængder og fysisk aktivitet regnes også for gavnligt mod inflammation, mens overvægt, mættet fedt og sukker fremhæves som negativt.

  • Ingen konkret kostplan

    Der er dog ikke meget forskningsmæssigt belæg for, at en bestemt kostplan kan dæmpe inflammation og lindre symptomerne ved leddegigt og lignende sygdomme.

    Et af de få studier, der viser en positiv effekt, er baseret på principperne i middelhavskosten. De deltagere, der spiste en kost rig på frugt, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter, nødder, fedtfattige mælkeprodukter, te, olivenolie og rapsolie, oplevede en lindring af symptomer fra leddegigt. Kosten indeholdt samtidig mindre kød og mere fisk.

    Læs mere om kost til din sygdom

    Læs mere om hvad du gør, når maden giver udfordringer

Senest opdateret 30.03.2016