Få hjælp hvis du har selvmordstanker

Kroniske smerter kan i perioder være så belastende, at du taber meningen med livet af syne og måske rammes af selvmordstanker. Så er det vigtigt, at du søger hjælp.

Der kan være meget langt mellem at have selvmordstanker og begå selvmord. Tanker om selvmord skal tages alvorligt, men du kan sagtens opleve dem som en forbigående impulstanke, når også selve livet og følelserne er blevet smerteramt.

Læs mere om svære følelser – når du har brug for hjælp

Få hjælp til at bryde smertens onde cirkler

Angst og skamfølelse

Hvis du får selvmordstanker, kan du blive overrasket og føle det som en grænseoverskridende oplevelse overhovedet at få sådanne tanker. Der kan både være angst og skamfølelse involveret i oplevelsen. Men du er ikke dine tanker eller følelser, og alle kan opleve sådanne impulstanker uden at handle på det.

Hvis selvmordstankerne er alvorligt ment

Hvis dine selvmordstanker kommer igen og igen, og du rent faktisk overvejer eller planlægger selvmord, har du brug for professionel hjælp. Kontakt relevante hjælpepersoner som din praktiserende læge, skadestue eller Livslinien (ring anonymt på telefon 70 201 201 kl. 11-04). Livsliniens hjemmeside er www.livslinien.dk. Der har de også samlet telefonnumre på andre steder, du kan få hjælp. Hvis du ikke ønsker at tage kontakten alene, så tal med dine nære og bed om støtte.

Selvmord er aldrig en løsning. At tale med andre om dine selvmordstanker kan ofte virke forløsende og hjælpe til at formindske den håbløshed, der ligger til grund for de svære tanker.

At tale om selvmord kan være svært. Men det øger ikke risikoen for, at du - eller den du taler med - tager sit eget liv. Tværtimod. Det bringer jer nærmere den hjælp og støtte, der er brug for.

Få hjælp hos Psykiatrifonden

Hos Psykiatrifonden kan du finde gode råd og vejledning om psykiske reaktioner og svære følelser.

Læs mere på Psykiatrifondens hjemmeside

Senest opdateret 02.06.2017