Sådan klarer du hverdagen med smerter

Når du har gigt og kroniske smerter, er det vigtigt, at du bruger dine kræfter på den bedst mulige måde og finder en god balance mellem aktivitet og hvile.

Kvinde ligger på siden og slapper af

Det er meget individuelt, hvordan vi håndterer smerter. Det er en helt normal reaktion, hvis du vælger at holde dig i ro, når du har meget ondt. Det er også normalt at hoppe i den fælde, hvor du overhører kroppens signaler om, at den er overanstrengt.

Få 13 gode råd til at tackle dine smerter

En god balance giver bedre livskvalitet

Når du lever med kroniske smerter, er det vigtigt for din livskvalitet, at du reagerer hensigtsmæssigt i forhold til dine smerter. Det er også vigtigt, at du finder en god balance mellem hvile og aktivitet.

Hvis vi skal nævne én overordnet, effektiv opskrift til et hverdagsliv med smerter og kvalitet, så er det: Deltag i livet!

Læs om at bryde smertens og følelsernes onde cirkler

Sådan finder du en god balance:

  • Hvordan lytter du bedst til dine smerter?

    I akutte faser af sygdom og skader fungerer smerter som et vigtigt signal om, at du skal tilpasse din adfærd. Smerten kan f.eks. få dig til at beskytte, hæve, afkøle og forbinde en forstuvet fod. Men når du har håndteret skaden, og smerten har tabt sin signalværdi af ”gør noget” eller ”tag den mere med ro”, handler du måske stadig på en måde, som om du skal beskytte kroppen.
    Det er vigtigt, at du skelner mellem, hvornår din smerte er et advarselssignal, og hvornår der er tale om smerter, det ikke længere er nødvendigt at handle på. Så du f.eks. ikke beskytter et led, der ville have bedre af bevægelse.

    Brug meditation og afspænding til at mindske smerter

  • Vær opmærksom på dine vaner

    Når du gør rent, synes du måske, at du skal ordne hele huset på én dag. Og når du slår græs, slår du måske hele plænen. Men måske vil du opleve mindre udsving i dine smerter, hvis du skifter mellem aktivitet og hvile. Så når dine grundsmerter ikke at blive forværrede.

    Hvis du lever med kroniske smerter, oplever du sikkert at have en begrænset ”ressourcetank” til rådighed. Din energi er måske ikke så stor. Det kan derfor være en god idé, at du tænker over, om der er ting, du kan gøre anderledes, eller over flere omgange. Måske kan rengøringen fordeles over flere dage, og du kan tænke over, hvad du vælger at bruge din energi på. Er det de rigtige prioriteringer?

  • Undgå at lave for meget

    Måske overhører du ind imellem din krops signaler om, at den er overanstrengt. Hvis du først stopper op, når dine grundsmerter er blevet forværret, vil dit nervesystem allerede være aktiveret. Det kan give flere smerter. Så lyt til kroppen og hold pause, inden din grundsmerte er blevet forværret.

    Se hjælpemidler der letter din hverdag

  • Undgå at lave for lidt

    Lige som det ikke er godt at lave for meget, når du har kroniske smerter, er det heller ikke godt at lave for lidt. At hvile for meget og at være alt for lidt aktiv kan nemlig også fremprovokere smerter.

    Hvis du ikke bruger din krop, vil du forringe din bevægelighed og din fysiske form. Det gør dig mindre modstandsdygtig overfor kroniske smerter. Du vil øge risikoen for at blive fanget i det adfærdsmønster, man ved, er den største trussel mod at leve et godt liv med smerter: passivitet, isolation og negative forventninger.

    Lev livet på trods af smerter og ikke i trods mod smerterne.

    Få gode råd om motion og smerter

Senest opdateret 15.03.2016