Foredrag: Behandling med binyrebarkhormon ved gigtsygdomme

Dato/tid: 14.10.2021 kl. 19:00
Sted: Aktivitetscenter Lillerup
Hovedgaden 69 F
8410 Rønde
Pris: Medlem: 75 kr.
Ikke-medlem: 100 kr.
Tilmelding:

Senest den 12. oktober til Lillian Nedergaard, nedergaard.os@gmail.com, mobil: 5250882

Arrangør: Randers-Djursland-kreds

Har du gigt, så kender du sikkert til lægemidlet binyrebarkhormon - og du har formentlig mærket på egen krop, at midlet virker hurtigt og effektivt på gigtsymptomerne.

Kom og bliv meget klogere på binyrebarkhormon, når professor emeritus Kristian Stengaard-Pedersen fra Aarhus Universitet kommer og fortæller om midlet.

Professoren vil detaljeret gennemgå lægemidlets effekt og bivirkninger samt kontrol af behandlingen ved bl.a. alvorlig kronisk leddegigt, bindevævssygdommen lupus/SLE og muskelgigt/polymyalgia rheumatica.

Dæmper gigtbetændelse og forhindrer skader Binyrebarkhormoner har livsvigtige funktioner i kroppen. Kunstigt binyrebarkhormon af typen kortisol, f.eks. prednisolon, kan i store doser hurtigt og effektivt dæmpe gigtbetændelse, som truer med at ødelægge led, muskler, nyrer, nervesystem, hjerte, lunger mv.

Behandlingen kan forhindre varige skader på led og organer og være livsreddende ved flere alvorlige gigtsygdomme, hvor immunforsvaret angriber kroppens eget væv.

Der bliver gode muligheder for at stille spørgsmål til foredragsholderen - også om andre gigtsygdomme.

• Mødet slutter officielt kl. 21.00, men forlænget mødetid kan forventes.
  • Der kan i pausen købes kaffe/te/kage. Pris: kr. 20,- pr. person (kun kontant).
  •  Nærmeste P-pladser: På P-pladsen bag Fakta på Hovedgaden