Digitale Venner - tilmeld dig og få en samtaleven

Velkommen til Digitale Venner!

Digitale Venner er for dig, som har lyst til at tale med et andet menneske, der lever med en gigtsygdom.

Måske savner du en at tale med jævnligt i en tid, hvor coronakrisen begrænser vores muligheder for at være sammen. Måske er du nydiagnosticeret med en gigtsygdom og har brug for at tale med én, der selv har været turen igennem, og som gerne vil dele både erfaringer og tanker med dig. Måske er du ung med gigt og savner at vende det hele med én, som er i samme situation.

Bliv frivillig digital ven

I Digitale Venner kan du blive frivillig og være den, der ringer op og sætter gang i samtalen med din nye gigtven. Som frivillig digital ven skal du være medlem af Gigtforeningen. Til gengæld kan du være med til at gøre en stor forskel for en anden med gigt. Du vil også få mulighed for at blive en del af et netværk med andre frivillige digitale venner, og du kan deltage i vores  opstartsworkshop, hvor du vil blive klædt godt på til at være digital ven.

Kursus for frivillige om ”Den gode samtale” finder sted den 8. marts 2021 kl. 14.00-17.00

Opstartsworkshop for frivillige i ”Bliv godt klædt på til rollen som digital ven” finder sted den 15. april kl. 14:00-15:30.

Du kan tilmelde dig både opstartsworkshop og kurset ved at sende en mail til DigitaleVenner@gigtforeningen.dk senest to dage før.

Få en digital ven

Du kan også få en digital ven og være den, som bliver ringet op for at få en snak om livet med gigt – og andre ting, som I hver især er optaget af. Når du får en digital ven, bliver du matchet med en frivillig, som ringer til dig efter aftale.

Gigt påvirker rigtig mange aspekter af livet, og tit kan andre ikke se, at du lever med en sygdom, der gør ondt og dræner dig for energi hver eneste dag. Når du er digital ven, kan du vende det med én, som er i samme båd.

Vi håber, I får nogle gode samtaler om de ting, der optager jer – og at I holder liv i det fællesskab, som vi alle sammen har brug for. Ikke mindst under COVID-19, som kan få os til at føle os alene og isolerede med de udfordringer, den giver os.

Bliv en del af Digitale Venner

Du tilmelder dig ved at fortælle os lidt om dine interesser, ønsker og hvordan vi kan kontakte dig. Vi har lavet dette skema, som du skal udfylde.

Har du spørgsmål?

Er du i tvivl om noget, eller har du brug for hjælp til at tilmelde dig Digitale Venner? Så ring eller skriv til Karina Krichau på tlf. 39 77 80 35 eller e-mail DigitaleVenner@gigtforeningen.dk

Hvad sker der, når du har tilmeldt dig? Trin for trin

1. Når du har udfyldt tilmeldingsformularen, bliver den sendt videre til os i Gigtforeningen.
  2. Så snart vi har fundet et match, modtager du en mail med kontaktoplysninger på din nye digitale ven og en guide til jeres digitale venskab.
  3. Den frivillige vil sørge for at tage kontakt inden for et par dage.
  4. Så er I klar til at tale sammen. Rigtig god fornøjelse!

Digitale Venner er udviklet i samarbejde med Danske Handicaporganisationer og finansieret af Indenrigs- og Socialministeriet.

• Hvem kan blive digital ven?

Digitale Venner er for mennesker med gigt. Du skal være fyldt 18 år for at være med.

• Hvem ringer til hvem?

Du kan blive frivillig og være den, der ringer op til en, der savner samværet med andre, og som måske har været nødt til at isolere sig under corona. Eller du kan få en telefonven og være den, som bliver ringet op af en frivillig.

• Hvordan bliver I matchet?

Gigtforeningen sørger for at matche jer efter alder, interesser eller diagnose – alt efter, hvad I hver især ønsker og lægger vægt på.

Når der er fundet et match, vil I begge modtage en mail. Jeres første kontakt sker inden for et par dage. Så er I i gang!

• Hvor længe og hvor tit?

Vi foreslår, at I begynder med at ringe sammen en gang om ugen, og at I aftaler, at I vil tale sammen i alt 6– 8 gange af højst en times varighed. I kan altid forlænge aftalen og skrue op eller ned for frekvensen.

Det kan også være, I får lyst til at få en ny digital ven, når der er gået et stykke tid. Så er I velkomne til at tilmelde jer igen.

• Med eller uden video?

I bestemmer selv, om samtalerne skal foregå telefonisk eller på video med f.eks. Zoom eller Skype.

• Hvorfor skal du melde dig til Digitale Venner?

”Jeg føler mig gladere efter vores samtaler. Vi kan både tale om tungere emner og senere grine over oplevelser, vi har haft.” Hanne, frivillig i Digitale Venner.

”Et opkald kan forgå i nattøjet og med morgenhår, og du kan blive mødt lige der, hvor du er.” Valerie, frivillig i Digitale Venner.

"Dejligt at snakke med en, der har de samme eller lignende udfordringer i tilværelsen som mig selv!" Lotte, har fået en digital ven.

Senest opdateret 02.03.2021