Vi hjælper dig trygt tilbage til hverdagen

Vores erfarne gigtrådgivere hjælper dig gennem en svær tid, hvor corona fylder, og myndighedernes anbefalinger hele tiden ændrer sig. Bliv medlem i dag og få hjælp til at komme trygt tilbage til hverdagen.

Gigtrådgiverne hjælper dig videre

Spørgsmål og svar - sådan kommer du trygt tilbage til hverdagen

• Du kan godt være sammen med familie og venner, selvom du har gigt. Du skal bare være ekstra påpasselig. Men hvis du er særligt udsat – f.eks. fordi du også er oppe i årene, har andre kroniske sygdomme end gigt eller er overvægtig – skal du nok kun omgås ganske få mennesker. Tal med din læge, hvis du er i tvivl.

Tag en snak med dem, du omgås om, hvordan I kan være sammen uden at udsætte hinanden for smitte. Men hold afstand, når I laver ting eller taler sammen i længere tid. Sprit hænder ofte og sørg for, at de overflader, som I ikke kan undgå at røre ved, er rene. Det er bedst, hvis I kan være udenfor.

Læs flere spørgsmål og svar om COVID-19

• Ja. Men når du og de andre på holdet anstrenger jer, pruster og stønner I jo mere end ellers. Derfor skal I holde ekstra afstand – mindst 2 meter til alle sider. Det gælder også, hvis du træner i et fitness-center. Her skal du være særligt opmærksom på hygiejnen. Dine hænder bliver faktisk urene, hver gang du går fra ét træningsredskab til et andet. Så tag selv håndsprit med.

Begynd eventuelt med at tage en tur i fitness-centret og gennemgå med dig selv, hvordan du bedst kan træne, uden at udsætte dig selv og andre for smitte.

Læs flere spørgsmål og svar om COVID-19

• Nej. Det er vigtigt, at du holder fast i de aftalte kontroller og behandlinger på hospitalet, så du ikke risikerer, at din gigt blusser op og forværres.

Men du skal ikke møde op, hvis du hoster, har feber eller vejrtrækningsproblemer, eller hvis du har været i kontakt med personer, som er under mistanke for at være smittet med coronavirus. Kontakt den læge, som behandler dig, og aftal hvordan du kan få den behandling, du har brug for.

Vi kæmper for:

Senest opdateret 22.06.2020