Forskning: Får mennesker med gigt det bedre af at træne i naturen?

Hvad sker der, hvis man flytter motionen ud i naturen? Det skal et nyt forskningsprojekt om Naturtræning give svar på. Vi har interviewet forsker og fysioterapeut, Jonas Ahler Eriksen, som står i spidsen for projektet.

Foto: Søren Osgood

Hvad går dit forskningsprojekt ud på?

Gigtforeningen har i samarbejde med DGI og TrygFonden igangsat et projekt for medlemmerne, der hedder Naturtræning. Man vil gerne teste, hvilken effekt det har på mennesker med gigt, når man flytter den fysiske aktivitet ud i naturen. Min rolle er at undersøge, hvilken værdi Naturtræning giver – både kropsligt og mentalt. Den forskning, vi allerede har på området, tyder på, at fysisk aktivitet generelt har en god effekt på vores overskud, energi og livskvalitet. Og jeg forventer at se samme positive resultater hos mennesker med gigt.

Hvorfor er det relevant?

Vi ved, at hvis du har gigt og ikke holder dig aktiv, risikerer du at få gener, der begrænser din funktionsevne. Det har også nogle ret store samfundsmæssige konsekvenser, men på det personlige plan kan det ramme virkelig hårdt, hvis ens overskud til at deltage i sociale arrangementer og passe sit hjem og arbejde begynder at svinde ind – det sænker ganske enkelt livskvaliteten.

Der et stort potentiale i at bruge naturen aktivt til behandling af gigtpatienter. Meget tyder på, at vi får både øget energi og motivation bare ved at være ude i det fri. Samtidig ved vi, at fysisk aktivitet kan virke positivt på gigtpatienters smerter og funktion. Så hvorfor ikke inddrage naturen i sin fysiske aktivitet, så man også får nogle pluspoint på kontoen rent psykisk?

Hvad vil du gerne opnå?

Jeg er optaget af, hvordan vi kan behandle kroniske smerter og dermed være med til at give gigtpatienter en bedre livskvalitet. Så jeg drømmer om at bidrage med en tilgang eller et behandlingsværktøj, der bare virker, og som kan bruges, når der skal udarbejdes en effektiv behandlingsplan til mennesker med gigt. Lykkes det, vil jeg være godt tilfreds.

Om forskeren

• Jonas Ahler Eriksen, 29 år
  • Tilknyttet forskningsenheden PROgrez på Slagelse Sygehus
  • Kandidat i fysioterapi i 2019
  • Har modtaget 250.000 kr. fra Gigtforeningen til projektet

TrygFonden har støttet Gigtforeningen med ca. 3. mio. kr. til etablering af Naturtrænings-projektet.

Læs mere om Naturtræning

Publiceret 01.11.2022