Bliv en del af en samtalegruppe for pårørende

Føler du dig indimellem isoleret, frustreret og overvældet som pårørende til en person med gigt? En samtalegruppe kan tilbyde den støtte og forståelse, som dine nærmeste måske ikke altid har overskud til. Her kan du dele erfaringer og strategier med andre i samme situation. Tilmeld dig en samtalegruppe ved at udfylde formularen nedenfor.

Claus: Jeg kunne godt have brugt en samtalegruppe

Pårørende oplever også udfordringerne ved en gigtsygdom. Det ved Claus, der er kæreste med Iben, alt om. En samtalegruppe kunne have hjulpet ham til at stå stærkere og undgå at føle sig alene. Derfor ser han frem til at deltage i en samtalegruppe efter sommerferien. Vores samtalegrupper er et trygt og fortroligt rum, hvor du kan dele dine tanker og bekymringer.

Værd at vide om samtalegrupper for pårørende

Hvad er en samtalegruppe?

I vores samtalegrupper møder du andre, der står i lignende situationer som dig. Sammen kan I dele erfaringer og strategier til at håndtere dagligdagens udfordringer.

Møderne bliver ledet af fagprofessionelle frivillige gruppeledere, der har arbejdet med mennesker i mange år og er dygtige til at lede samtaler om meget personlige emner.

Sådan tilmelder du dig

Udfyld den tilgængelige tilmeldingsformular for at deltage. Efter tilmelding modtager du en bekræftelsesmail, og en medarbejder fra Gigtforeningen kontakter dig i august med flere detaljer om møderne.

Deltagelse er gratis og kræver ikke medlemskab af Gigtforeningen, da projektet er finansieret af TrygFonden.

Ting, du kan tale med din samtalegruppe om

• Er der emner der relaterer sig til gigt, som du gerne vil have mere viden om?
  • Er du god til at tale med din partner om alt det, der fylder hos dig?
  • Hvordan takler I de perioder, hvor sygdommen er allerværst?
  • Har du en ”go-to” person, som du kan tale med?
  • Er der ting, som du ikke har lyst til at dele med din partner, familie eller venner?
  • Er du opmærksom på egne behov og mulige belastningsreaktioner?
  • Vil du gerne have gode råd til, hvordan du og din partner kan få mere tid til det, som gør jer glade?

Det er nogle af de spørgsmål og emner, som vi kan tale om i samtalegrupperne. Alene det, at få sagt tingene højt og dele sine tanker med andre, kan gøre, at det kommer til at fylde mindre.

Vi mødes online – og sparer transporten

• Møderne foregår online, så du ikke skal bruge tid på transport (en af grupperne i København mødes også fysisk).
  • Det kræver ingen særlige programmer eller apps - du skal kun bruge en PC eller tablet og internetadgang.
  • Gruppelederen indkalder dig til møderne, og du skal blot acceptere mødet og deltage fra din computer eller tablet
  • Gruppen vil oftest bestå af 6-8 personer og i mødes ca. 8 gange (og kan fortsætte med at mødes, hvis der er stemning for det).
  • I mødes 1 1/2 time hver tredje uge og med opstart primo september.
  • Det er muligt at booke et oplæg eller digital spørgetime med en af Gigtforeningens rådgivere.

Læs mere om vores tilbud til pårørende

Har du spørgsmål?

Kontakt projektleder Kira Gilling Hansen, hvis du vil høre mere om samtalegrupperne eller ønsker at tilmelde dig et gruppeforløb på e-mail KGHansen@gigtforeningen.dk

Hvis du ikke har prøvet at deltage i et møde, som foregår online, kan vi hjælpe dig med at få det til at fungere. Det er nemt, og du skal kun klikke få steder på din PC eller tablet for at komme ind i mødet.

Senest opdateret 05.07.2024

Du behøver ikke være medlem af Gigtforeningen for at benytte vores tilbud til pårørende, da TrygFonden støtter tiltaget.