Hvorfor er jeg altid så træt?

Hver dag ringer medlemmer af Gigtforeningen til vores rådgivning med spørgsmål om deres gigtsygdom og dens følger. Denne gang handler det om den træthed, som man ikke kan sove sig fra.

Jeg er simpelthen så træt hele tiden. Min gigt er velbehandlet, så jeg har ikke særlig mange smerter, men jeg er stadig så træt, at jeg bare har lyst til at gå i seng en time efter, jeg er stået op. Hvad skyldes det, og er der noget, jeg selv kan gøre?

Svar fra Gigtforeningens læge, reumatolog Henrik Skjødt:

Kronisk træthed, som er det, du beskriver, forekommer meget hyppigt, når man har inflammatorisk gigt. Men den kan også ramme mennesker med artrose. I fagsprog taler man om fatigue, der bliver beskrevet som en overvældende fysisk og psykisk træthed, du ikke kan sove dig fra. Vi ved ikke, hvorfor nogle bliver ramt af fatigue, men den kan sagtens opstå, selvom din gigt er velbehandlet – som du skriver, at din er.

Det er vigtigt, at du taler med din reumatolog om din træthed – og eventuelt også indtaster det i DANBIO-appen, hvor det står som et fast punkt.

Der vil typisk være flere ting, din læge kan komme ind på i forsøget på at finde ud af, om der findes behandlingsmuligheder, eller om din fatigue kan have en anden årsag end din gigtsygdom.

Hvordan ser det ud med din sygdomsaktivitet og dine smerter? Kan det være en bivirkning til den medicin, du får? Vi ved for eksempel, at binyrebarkhormon kan påvirke søvnen. Kan der være tale om andre sygdomme, som gør dig træt? Det kan også være relevant at tale om din livsstil – herunder din kost, dit aktivitetsniveau og dine søvnvaner.

Vi ved fra forskningen, at motion og bevægelse hjælper mod fatigue (se fysioterapeutens svar). Derfor kan et motionsprogram være en vigtig faktor, der kan mindske fatigue.

Din kost spiller også en rolle. Her kan du finde inspiration på Gigtforeningens hjemmeside www.gigtforeningen.dk/kost.

Svar fra Gigtforeningens fysioterapeut, Trine Majlund Vestbo:

Selvom du sikkert har hørt det mange gange før, er det vigtigt, at du bevæger dig. Det kan lyde paradoksalt – for du orker det næsten ikke, men ifølge forskningen er fysisk aktivitet det, der har den største effekt på fatigue. Forskningen viser også, at selv lidt bevægelse i dagligdagen har en stor betydning. Her er nogle råd, du forhåbentlig kan bruge:

Tag udgangspunkt i dit niveau

Planlæg din fysiske aktivitet til dit niveau. Er energien i bund, så gå en kort tur eller sæt dig udenfor, hvis vejret er til det. De dage, du har mere energi, kan du cykle en tur, gå en længere tur eller træne i varmtvandsbassin.

Bevæg dig

Gør det til en sport at indarbejde bevægelse i din hverdag.

Tænk ud af boksen

Husk, at bevægelse kan være mange ting: Yoga, pilates, Tai Chi eller Qigong er træningsformer, der ikke kun forbedrer din styrke, smidighed og balance, men også har fokus på dit åndedræt. Eller måske er du mere til dans eller mindfulness? Du skal bare synes, det er sjovt.

Kontakt Rådgivningen

Husk, at både du og dine pårørende altid kan ringe eller skrive til Gigtforeningens rådgivning.

Svar fra Gigtforeningens sygeplejerske, Nanna Bacci Hartz:

Det, du oplever, er slet ikke ukendt. Mange af de medlemmer, som kontakter Rådgivningen, fortæller, hvordan både den mentale og fysiske træthed kan være så belastende, at den faktisk er et større problem end selve gigtsygdommen. Selvom du ikke kan slippe af med trætheden, er der flere ting, du selv kan gøre.

Undlad at sove om dagen ...

... selvom det er det, du har allermest lyst til. Du bliver ikke friskere, men risikerer at ødelægge din nattesøvn, fordi du forstyrrer søvnhormonerne. Tag i stedet et powernap eller lav afslapningsøvelser.

Fjern fokus fra trætheden

Forsøg at fjerne dit fokus fra trætheden. Træthed eller smerter bliver sjældent værre af, at man er sammen med andre. Du kan dog blive ekstra træt dagen efter og måske have lidt mere ondt. Men det er vigtigt at have fokus på det positive, det giver dig at være sammen med andre eller deltage i sociale arrangementer.

Lidt er bedre end ingenting

Et kort besøg hos venner, et smut forbi et arrangement eller en lille gåtur.

Lette alternativer

Husk, at der ikke er noget galt med de lette alternativer. Køb kagen, brug frosne grøntsager. Få gæsterne til at tage en ret med, eller lav et gammeldags sammenskudsgilde.

Sæt ord på

Trætheden kan betyde, at du bliver mere irritabel eller mindre interesseret i dine omgivelser. Det kan være en god idé at sætte ord på over for dine pårørende, at det skyldes din fatigue og ikke dem.

Skriv søvndagbog

Det er en måde at lære din træthed at kende på. Når du kender den, kan du bedre finde ud af, hvad der forværrer den – og hvad der får den til at lette og giver dig livskvalitet og mentalt overskud. Nogle gange opdager man ikke forskellen, fordi den ene dag tager den anden. I en uge eller højst to kan du notere:

• Hvornår du går i seng og står op?
  • Sover du i løbet af dagen? I så fald: Hvornår og hvor længe?
  • Hvordan føles din træthed i løbet af dagen?
  • Hvornår er du mest og mindst træt?
  • Hvad laver du, og hvor længe? Og hvor træt er du bagefter?

Accepter ...

... at din fatigue er et vilkår, der går op og ned.

Publiceret 02.10.2023