Det kan du selv gøre – gode råd om spondylartrose og spinalstenose

Har du spondylartrose eller spinalstenose? Du kan selv gøre noget for at få det bedre ved blandt andet at træne dine muskler, så din ryg får bedre støtte.

Det kan være fristende at lægge sig på sofaen, når du har ondt. Men stærke muskler forebygger mange rygproblemer, og hvis du allerede har fået ondt i ryggen, kan et målrettet træningsprogram udarbejdet sammen med en fysioterapeut med stor sandsynlighed hjælpe dig til at få det bedre. For når dine muskler er stærke, støtter de op om de skadede eller syge led, og det betyder færre smerter.

Træningssmerter – både gode og dårlige

Du må gerne dyrke motion, så længe dine smerter er acceptable. Undgå aktiviteter, der giver tiltagende, udstrålende smerter – almindelig træningsømhed er til gengæld helt naturlig og ikke farlig.

Kom i gang med træning

Hvis du skal have en god og varig effekt af din træning, kræver det, at du er vedholdende. Du kan f.eks. træne i et træningscenter. Hvis det er for hårdt for dig, er træning i et varmtvandsbassin en anden mulighed. Gåture, cykling og svømning er også gode måder at holde sig aktiv på. Tal med en professionel behandler – f.eks. en fysioterapeut eller en kiropraktor – før du går i gang.

Vejer du for meget?

Hvis du vejer for meget, kan et vægttab lette belastningen på din ryg og dermed lindre smerterne.

Senest opdateret 28.08.2015