Smertedagbog – få overblik over dine smerter

Lever du med kroniske smerter? Så kan det måske hjælpe dig at skrive smertedagbog. Læs her, hvordan du bruger smertedagbogen.

Når du skriver smertedagbog, kan dine noter give dig overblik over dine smerter og måske hjælpe dig til at forstå, hvad der er godt og mindre godt for dig.

Download smertedagbogen (pdf)

Sådan bruger du smertedagbogen

I et skema noterer du hver dag, hvordan dine smerter har været fra 0-10. Når du skriver 0 betyder det, at du slet ikke har haft nogen smerter. Når du skriver 10 betyder det, at smerterne har været allerværst. Du kan også notere, hvordan smerten føles, og hvad du har foretaget dig den pågældende dag.

Det kan være en god idé at skrive smertedagbog f.eks. op til lægesamtaler, ved start af ny behandling, eller når du får nyt job eller skal i arbejdsprøvning. På den måde kan du fortælle om nuancerne i dine smerter og følge med i dem - og måske se, om der er en sammenhæng mellem dine aktiviteter og niveauet i dine smerter.

Du behøver ikke at skrive smertedagbog hver eneste dag, da det også kan give dine smerter for meget opmærksomhed. Så gør det kun, når det giver mening for dig, og når du skal kunne fortælle om dine smerter til diverse undersøgelser og behandlinger.

Senest opdateret 11.12.2017