Fem gode råd, mens du venter på operation

Er du en af de mange danskere, der står i kø til en operation – og har gjort det længe?

Desværre er der ikke meget, der tyder på, at situationen vil ændre sig lige foreløbig. Der mangler fortsat sygeplejersker på hospitalerne, og ventelisterne bliver stadig længere – også for mennesker med gigt, som f.eks. venter på en ny hofte, et nyt knæ, en operation i ryggen eller andet.

Det kan være en stor belastning for både krop og sjæl. Derfor giver Gigtforeningens Rådgivning her fem gode råd, som kan hjælpe dig bedst muligt gennem ventetiden.

Tal med din læge om smertedækning

Tal med din læge om, hvordan du kan blive smertedækket så godt som muligt, og læg en plan. Hvilken type smertestillende medicin kan du tage? Hvornår skal du tage den, og hvor meget?

Nogle bryder sig ikke om at tage smertestillende medicin. Men når du er godt smertedækket, slapper din krop bedre af, og det gavner både dit fysiske og dit mentale helbred.

Hold dig i gang – så godt du kan

Det kan være svært – men prøv alligevel... Sørg for at holde fast i dit sociale liv. Bliv ved med at se andre mennesker og prøv, om du kan holde kroppen i gang, selvom du har ondt. Måske kan du cykle eller gå en tur – gerne sammen med en ven. Motion og samvær med andre hjælper nemlig på både dine smerter, din fysiske form og dit humør.

Det er også en god ide at tale med en fysioterapeut, som kan hjælpe dig med et træningsprogram, der passer til dig og din krop lige nu. Måske har du en sundhedsforsikring, som kan betale for behandlingen.

Hjælp til at klare hverdagen

Har du svært ved at overkomme dagligdagens opgaver? Måske kan du klare nogle af dem på en lettere måde. F.eks. købe ind over nettet og få varerne bragt lige til døren.

Det kan også være, du har brug for hjælpemidler – eller for at der kommer en hjemmehjælper, som kan ordne nogle af de praktiske ting for dig. Kontakt din kommune og fortæl, hvordan det står til, og at du har brug for hjælp til at komme igennem ventetiden.

Tal med din arbejdsgiver

Måske har du brug for at blive aflastet på dit arbejde – eller for en hel eller delvis sygemelding, mens du venter på operationen. En anden mulighed er en §56-ordning, som du kan få, hvis du allerede har – eller forventer at få – over 10 dages fravær inden for et år på grund af din gigtsygdom. Ordningen betyder, at din arbejdsgiver får kompensation for dit fravær allerede fra første sygedag.

Kan din ventetid forkortes?

Patientvejlederen på det hospital, du er tilknyttet, kan rådgive dig om dine rettigheder og muligheder som patient.

Hvis du ikke kan blive behandlet inden for 30 dage i det offentlige sundhedsvæsen, kan du blive henvist til et privathospital. Men hvis din operation er kompliceret, eller du har helbredsproblemer, som kræver særlige forholdsregler eller kompetencer, vil et privathospital ofte afvise at gennemføre operationen.

Få hjælp af vores eksperter

Som medlem af Gigtforeningen kan du få gratis hjælp af vores eksperter i Rådgivningen på tlf. 39 77 80 80.

Mød teamet og få svar på nogle af de spørgsmål, som andre har stillet

Publiceret 24.08.2022