Immundæmpende gigtmedicin kan nedsætte effekten af COVID-19-vaccination

Gigtpatienter, som er i behandling med immundæmpende medicin, ser ud til at have nedsat effekt af vaccination mod COVID-19. Det gælder især de patienter, som er i behandling med en kombination af både biologiske og konventionelle lægemidler som methotrexat.

Det viser et nyt studie, som er gennemført på Dansk Gigthospital i samarbejde med den reumatologiske database, DANBIO, og forskere fra Rigshospitalet/Glostrup.

"Studiet viser, at immunresponsen er nedsat hos patienter i kombinationsbehandling. Det er desværre umuligt – på baggrund af det her studie – at sige præcis, hvad det betyder for den enkelte patients risiko for at blive smittet. Så langt er vi ikke. Men den nye viden er en brik i det store puslespil, der hjælper Sundhedsstyrelsen til at afgøre behovet for kommende vacciner," siger professor Oliver Hendricks, Dansk Gigthospital.

Projektet undersøgte 243 patienter med leddegigt, psoriasisgigt og rygsøjlegigt. Patienterne fik taget en blodprøve inden vaccination og igen seks uger efter, hvor man målte niveauet af antistoffer mod COVID-19 i blodet.

Studiet undersøger dog kun en del af immunforsvaret, nemlig dannelsen af antistoffer. Det måler ikke dannelsen af T-celler, som også spiller en rolle i kroppens evne til at bekæmpe COVID-19, understreger forskerne.

Har du spørgsmål om gigtmedicin og COVID-19-vaccine?

Så følg med på Gigtforeningens Facebook-side, når vi sender live fra Dansk Gigthospital i Sønderborg fredag den 25. februar kl. 16.00. Her kan du stille spørgsmål til Oliver Hendricks, der står bag projektet. Han er en af landets førende eksperter i reumatologi, formand for Dansk Reumatologisk Selskab og professor på Dansk Gigthospital.

Immunitet er ikke et enten/eller

Når du bliver vaccineret eller smittet med COVID-19, går dit immunforsvar i aktion for at bekæmpe virus. Kroppen ’husker’ angrebet, så du er bedre beskyttet i et stykke tid. Hvis du er i immundæmpende behandling på grund af din gigtsygdom, er dit immunforsvar svækket, og det kan være, at du ikke er ligeså godt beskyttet som andre. Men det er ikke sådan, at man enten er immun – eller ikke immun. Graden af immunitet varierer fra person til person og over tid – og risikoen for at blive smittet afhænger både af graden af din immunitet og af den smitte, du bliver udsat for i forhold til antallet af viruspartikler og varigheden af din kontakt med en smittet.

Publiceret 15.02.2022