Gigtforeningen hædrer slagkraftig lobbyist og debattør

"Kære Julie – du er en gave for vores sag. Og du bliver ved med at give. Med indsigt, skarphed, karisma – og et kæmpe mod. En ægte ildsjæl, som får gnister til at springe – og sætter fut under debatter, som er nødvendige. Og som rykker noget." Med de ord overrakte bestyrelsesformand Ulrik Bülow Gigtforeningens Ildsjælepris til Julie Kofoed. Det skete på det årlige repræsentantskabsmøde den 18. maj.

Julie Kofoed fik diagnosen børnegigt, da hun var bare 16 måneder gammel, og allerede som helt ung engagerede hun sig i gigtsagen. Hun meldte sig ind i FNUG – Foreningen af Unge med Gigt – og det blev startskuddet på en karriere som en særdeles dygtig og effektiv lobbyist. Det blev hurtigt hende, man spurgte, når der var brug for en stærk og klar stemme til at sætte fokus på de problemer, man støder på som ung kroniker. Det var også sådan, Gigtforeningen spottede hendes oplagte talent, da hun deltog i en række debatter på de første folkemøder på Bornholm for godt ti år siden.

Siden har Julie gang på gang stillet op som Gigtforeningens repræsentant, når der har været brug for en, der kan formidle og forklare patienternes perspektiv, erfaringer og behov i forskellige udvalg og andre sammenhænge. Samtidig er hun en usædvanligt indsigtsfuld og troværdig debattør – både når hun står på podiet ved eksempelvis Folkemødet på Bornholm, og når hun i landsdækkende medier sætter fingeren på nogle af vores velfærdssamfunds ømme punkter.

"Jeg er enormt glad for den her pris," siger Julie Kofoed. ”Jeg har jo arbejdet for gigtsagen i rigtig mange år efterhånden, og det betyder faktisk meget, at der er nogen, der anerkender, at man forsøger at gøre en forskel. At der er nogen, der kan se værdien af det. Det gør, at man har lyst til at fortsætte. Nogle gange tænker jeg, om det er mig, man altid beder om at stille op, fordi det kun er mig, der siger ja. Så det, at der er nogen, der siger, der er en grund til, at man lige vælger mig – det gør en forskel!"

Gigtforeningens Ildsjælepris hylder én eller flere personer, der har gjort en ekstraordinær og synlig indsats for at forbedre forholdene for mennesker med gigt. Prisen blev overrakt på Gigtforeningens repræsentantskabsmøde den 18. maj.

Publiceret 19.05.2022