Sådan passer du på dig selv i julen

Julen nærmer sig, og du er nok i fuld gang med både julegaveindkøb og alle de andre forberedelser, der hører julen til. Som alt andet i 2020 sætter COVID-19 også sit præg på højtiden. Og hvis du har gigt, kan det være en ekstra udfordring oven i smerterne og trætheden. Her får du gode råd til, hvordan du får hyggen og nærværet til at fylde.

Sådan kan I ses i julen

COVID-19 har igen tvunget os til at aflyse næsten alle arrangementer. Men det er stadig vigtigt, at vi kommer ud af huset og er sammen med andre. Derfor kan du overveje hvem, der er vigtige for dig her i juletiden. Tal med dem om, hvordan I kan ses på en måde, hvor du stadig føler dig tryg. Aftal f.eks. at mødes med en nær ven/veninde til et glas varm gløgg og en gåtur ude i det fri. Du kan også invitere nogle få familiemedlemmer hjem til julehygge. Så længe I sørger for at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer, skal det nok gå.

Find ud af, om der er noget særligt ved julearrangementer og corona, der gør dig utryg. Spørg dem, der afholder arrangementet, om bl.a. antallet af deltagere og mulighederne for afstand. Du kan også kontakte din læge eller reumatolog og få en snak om, hvilke forholdsregler du skal tage. På den måde undgår du at tage for mange eller unødvendige forholdsregler.

Et godt råd er at have fokus på mulighederne frem for begrænsningerne. Tænk ’hvordan kan vi ses’ i stedet for ’vi kan ikke ses’.

Planlægning gør en forskel

  • Hvis smerter og/eller træthed fylder hos dig, så sørg for, at du bruger din energi på det, der er allervigtigst for dig. Måske sætter du mere pris på julebag end julegaveindkøb - eller omvendt. 

  • Vælg den lette løsning der, hvor processen ikke er vigtig for dig. Du kan f.eks. købe færdiglavet småkagedej. Uanset hvad kommer hjemmet til at dufte dejligt af julebag.

  • Vælg den nemme løsning og bestil dine madvare og andre indkøb på nettet. Du kan også bestille en måltidskasse en gang imellem. Hvis du vælger at købe julegaverne online, tilbyder de fleste netbutikker også indpakning.

  • Skal julen holdes hjemme hos dig, kan du uddelegere aftenens opgaver mellem dine gæster. På den måde undgår du at stå  alene med afrydning, opvask, servering af kaffe og julegodter m.v.
    Bed gæsterne om at komme i god tid, så kan I hygge jer med borddækning og madlavning. Du kan også vælge at dække julebordet dagen inden.  

  • Sørg for, at du har tid til nogle hvil i løbet af dagen - det har både børn og voksne gavn af. I dagene efter jul er det også en god idé med hviledage mellem arrangementer.

  • Husk at komme ud! Du får det bedre af frisk luft og andres selskab. Gør julen til en anledning, hvor du får gode oplevelser med dem, du holder af, selvom COVID-19 stadig er en del af hverdagen.
Publiceret 10.12.2020