Kortere ressourceforløb

Der er kommet nye regler for, hvad der skal ske, når du er i ressourceforløb. I Gigtforeningen er vi glade for, at politikerne har lyttet til flere af vores ønsker.

"Den gode ved de nye regler er blandt andet, at du får mulighed for at få støtte fra en sundhedsfaglig, hvis du mener, der ikke tages nok hensyn til dit helbred under dit ressourceforløb. Det kan forhåbentlig skåne dig for at blive sendt ud i fysisk krævende arbejdsprøvninger, som du slet ikke kan holde til. Og så er det et fremskridt, at seniorer med mindre end seks år til pensionsalderen ikke længere kan tvinges ud i ressourceforløb. Det kan hjælpe nogle af alle jer, som ikke får gavn af Arne-reformen, fordi I er nedslidte, længe før I har været på arbejdsmarkedet i 42 år eller mere," siger Mette Bryde Lind.

Vi kæmper stadig for en afklaringsgaranti på 12 måneder

Et problem, som de nye regler desværre ikke løser, er, at der stadig kan gå flere år, før du ved, hvor du står, når dine sygedagpenge er løbet ud. Tre år, hvis du er over 50 – og endnu længere tid, hvis du er yngre.

"Hvis du ikke kan arbejde som før, skal du have hjælp til at komme videre. Ikke cykle rundt i systemet i årevis uden at ane, hvordan din fremtid ser ud. Det er uværdigt, og det bringer dig ikke tættere på arbejdsmarkedet. Tværtimod. Derfor holder vi fast i vores ønske om en afklaringsgaranti på max 12 måneder for alle," siger Mette Bryde Lind.

I Gigtforeningen holder vi skarpt øje med, hvordan de nye regler bliver implementeret ude i kommunerne, og hvilken betydning de reelt får for mennesker, som er i ressourceforløb. Vi hører gerne fra dig, hvis du vil fortælle om dine erfaringer og oplevelser.
Skriv til Lisbeth Nannestad Jørgensen på lnj@gigtforeningen.dk. På forhånd tak!

Publiceret 14.12.2020