Se film: Sådan klarer du dig igennem en hverdag med smerter

Er du en af de mange mennesker med gigt, som lever med daglige smerter? Her i filmene får du ergoterapeut Lene Thomsens og psykolog Pia Meldgaards bedste råd til, hvordan du klarer dig igennem hverdagen.

Lær at leve med smerterne

Under overskriften ”Når hverdagen er påvirket af smerter i led, ryg og muskler!” inviterede Gigtforeningen tidligere i år til borgermøder rundt om i landet. To af oplægsholderne var ergoterapeut fra Gigtforeningens trænings- og rehabiliteringscenter Sano Lene Thomsen og psykolog Pia Meldgaard. Begge eksperter havde taget deres bedste råd om smertemestring med til de mange tilhørere.

Se film

Se psykologens og ergoterapeutens bedste råd til, hvordan du klarer dig igennem en hverdag med smerter.

Ergoterapeut Lene Thomsen

Ergoterapeut Lene Thomsen - afspil film

"Hvis du har smerter ved at udføre forskellige hverdagsaktiviteter, så er det vigtigt, at du er undrende og nysgerrig på: Hvornår opstår dine smerter, og hvornår forværres smerterne? Så kan du bedst gøre noget ved det", forklarer ergoterapeuten.

Psykolog Pia Meldgaard

Psykolog Pia Meldgård - afspil film

"Noget af de bedste, du kan gøre, er at acceptere, at smerterne desværre er kommet for at blive. Du kan sammenligne dem med en uindbudt lejer, som ikke vil forlade dit hjem, så du er nødt til at finde en måde at leve sammen med ham," lød det blandt andet fra psykologen.

Publiceret 06.06.2019