Dansk forskerhold på sporet af gigtmedicin med færre bivirkninger

Methotrexat er den medicin, som langt de fleste, der får diagnosen leddegigt eller en anden inflammatorisk gigtsygdom, først stifter bekendtskab med. Den virker på de fleste, men desværre oplever mange meget ubehagelige bivirkninger - der især viser sig som kvalme og opkastninger dagene efter, at medicinen er indtaget.

En ny type methotrexat uden bivirkninger

Mads Hartvig Clausen er professor på Institut for Kemi på Danmarks Tekniske Universitet. Med støtte fra Gigtforeningen har han sammen med sit forskerteam udviklet en ny type methotrexat, som kan begrænse eller måske helt fjerne bivirkningerne.

Princippet går ud på, at man kemisk modificerer methotrexat. De nye stoffer er designet så smart, at de kun frigiver methotrexat lige præcis de steder i kroppen, hvor stoffet skal virke. Dermed bibeholdes den positive effekt – men uden de ubehagelige bivirkninger.

Det tager mange år at få godkendt et nyt lægemiddel. Gigtforeningen støtter hans videre forskning, som kan få stor betydning for mennesker med gigt. Ikke bare i Danmark – men verden over.

Lægens førstevalg

• Methotrexat er et langsomtvirkende lægemiddel, som bruges i behandlingen af leddegigt, psoriasisgigt og en række andre led- og bindevævssygdomme.
  • Methotrexat virker anti-inflammatorisk (betændelsesdæmpende) og dæmper generelt sygdomsaktiviteten ved at hæmme celledelingen og signalstoffer i immunsystemet.
  • Methotrexat anses for at være blandt de sikreste betændelsesdæmpende gigtpræparater – både når det gælder effekt og risiko for bivirkninger. Det er således førstevalget ved leddegigt i henhold til internationale retningslinjer.
  • Selvom methotrexat gives i meget lavere dosis til gigtpatienter, er stoffet gennem mange år blevet brugt som kemoterapi til behandling af kræftsygdomme.

Vi støtter dansk gigtforskning

Gigtforeningen støtter hvert år dansk gigtforskning med 10-15 millioner kroner. Vi støtter bl.a. forskning, som kan føre til bedre behandling og forebyggelse af sygdomme i led, ryg og muskler – fra folkesygdommen artrose (slidgigt) til inflammatoriske gigtsygdomme og sjældne bindevævssygdomme. Vi støtter også forskningen i smerter, rehabilitering og andre områder, som har betydning for mennesker med gigt.

Læs mere om den forskning, vi støtter

Publiceret 09.08.2018