Frivillige i Gigtforeningen: Du giver noget – og får en masse igen

130 frivillige fra hele landet mødtes for nylig til en stor konference på Vingstedcentret ved Vejle. To af dem var Jette Agerbo og Henrik Krarup. De er enige om, at indsatsen som frivillig i Gigtforeningen både handler om at gøre en forskel for andre – og om at få en masse igen.

Foto: Alex Tran

De frivillige hos Gigtforeningen spiller en afgørende rolle i kampen for et bedre liv til alle med gigt. Det er dem, der sørger for, at der er foredrag, naturtræning, madklubber, varmtvandsundervisning og mange andre aktiviteter der, hvor du bor. Stærke og trygge fællesskaber, hvor der er plads til alle.

Det er også de frivillige, der råber vagt i gevær, når kommunen vil lukke det lokale varmtvandsbassin, spare på den vederlagsfri fysioterapi eller svigter mennesker, som har brug for – og krav på – hjælp til at leve et anstændigt liv med gigt.

For nylig mødtes 130 frivillige fra hele landet på Vingstedcentret ved Vejle til en stor konference. På programmet stod blandt andet inspiration til nye aktiviteter og en række workshops om alt fra kunstig intelligens, SMART Training og FrameRunning – til hvordan man styrker det frivillige arbejde og får flere med.

To af dem, som deltog, var Henrik og Jette. Og de er enige om, at indsatsen som frivillig kommer mange gange igen:

- Det, du giver som frivillig, får du tusind gange igen. Et smil, et kram, en positiv tilbagemelding på et foredrag eller et arrangement. Og så giver det simpelthen indhold i tilværelsen at gøre noget, som andre har glæde af. Jeg har også hørt, at forskningen viser, at frivillige lever længere, fastslår Henrik Krarup fra Sønderjyllandskredsen.

Jette Agerbo fra Aalborgkredsen stemmer i: - Det giver en særlig styrke at være frivillig i Gigtforeningen. Sådan tror jeg, mange af os har det. For man er ikke bare hende med de krogede fingre, det er synd for. Man er sådan én, der får ting til at ske, som har betydning for andre. En, der har noget at give. Det er en stærk følelse, synes jeg.

Har du lyst til at være frivillig i Gigtforeningen? Og være med til at styrke fællesskabet, arrangere foredrag og udvikle nye aktiviteter for mennesker med gigt der, hvor du bor? Så find din lokale kreds og kontakt formanden – klik her: https://www.gigtforeningen.dk/det-sker/

Vi glæder os til at høre fra dig!

Publiceret 27.11.2023