At tro kan være godt for dit helbred

Religiøse danskere har lavere dødelighed og færre indlæggelser, viser nyt studie fra Syddansk Universitet om sammenhængen mellem tro og helbred.

Findes der en sammenhæng mellem tro og helbred? Det spørgsmål har forskere ved Institut for Sundhedstjenesteforskning på Syddansk Universitet undersøgt nærmere, og svaret vil måske overraske dig.

Forskerne forbinder nemlig det at være aktiv i en religiøs organisation med en række fordele for helbredet. Kvinder, der er religiøst aktive, har lavere dødelighed, og mænd har færre indlæggelser på hospitalet.

I det nye studie har forskerne undersøgt sammenhængen mellem deltagelse i en religiøs organisation såsom kirke, synagoge eller moské samt dødelighed og hospitalsindlæggelser blandt danske mænd og kvinder, skriver Syddansk Universitet i en pressemeddelelse.

- Det ser ud til, at religiøs aktivitet er associeret med lavere dødelighed og bedre helbred. Dog viser der sig en forskel på køn. Det har vi ingen oplagte forklaringer på, men måske bruger mænd og kvinder religiøse organisationer forskelligt og i forskellige faser af livet, fortæller Linda Juel Ahrenfeldt, der er lektor ved instituttet og en af forskerne bag det nye studie.

Stor effekt på sundheden

Niels Christian Hvidt er professor på Forskningsenheden for Almen Praksis på Syddansk Universitet og har gennem sin årelange forskning i eksistentielle og åndelige forholds betydning for helbred fundet sammenhænge mellem tro og risici for at udvikle en lang række sygdomme.

- Det er enormt interessant, at vi ser sundhedsmæssige sammenhænge med at gå i kirke, moské eller lignende. Forskere fra udlandet har tidligere vist, at mennesker som praktiserer en tro, lever længere og sundere. Men det er ny viden, at deltagelse i en religiøs organisation i voksenlivet har så stor sundhedsmæssig betydning.

Publiceret 15.09.2023