Valg: Radikale Venstres Stinus Lindgreen svarer på Gigtforeningens spørgsmål

Vi har bedt sundhedsordførerne fra de politiske partier svare på, hvad de vil gøre for mennesker med gigt. Læs her, hvad Stinus Lindgreen svarer.

Gigt rammer hver ottende dansker. Har du eller en af dine kære haft gigt inde på livet?

Min nu afdøde mormor led af gigt, hvilket især i hendes sidste år var en stor gene for en ellers meget aktiv ældre kvinde.

Syv ud af ti gigtpatienter har ugentlige smerter, og det er den næst hyppigste årsag til førtidspension – hvad tænker du om det?

Det er jo desværre velkendt, og vi må jo også forvente en stigning med den demografiske udvikling, vi ser ind i. Det er jo både menneskeligt og økonomisk fattigt, hvis vi accepterer en sygdomsbyrde, der kan behandles eller i bedste fald forebygges.

Hvad vil du gøre for gigtpatienterne?

Med de stigende tal er det selvfølgelig noget, vi skal tage alvorligt, og en løsning kunne være en decideret kronikerplan, der tager et helhedsblik på området.

Vil du arbejde på en helhedssamtale for vores kroniske patienter for at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsnet? (7 ud af 10 med gigt er multisyge)

Hvis det er det, der giver den bedste effekt, er det da værd at se på - men det ved jeg ikke på stående fod, om det er. Men da det er velkendt, at multisyge, der tager meget forskellig medicin, ofte har nedsat livskvalitet og kortere levetid, er det værd at se på.

Hvad vil du gøre for at få ventelisterne væk? (Lige nu kan det tage over et år at få et nyt knæ)

Der skal selvsagt sættes ind på flere områder for at løse et så stort og komplekst problem. I Radikale Venstre peger vi bl.a. på, at der skal ses på en bedre anvendelse af forskellige sundhedsfaglige grupper – hvordan kan man supplere hinanden bedst muligt og bruge andre grupper end dem, man normalt snakker om. Kan vi bruge farmaceuter, portører, ernæringseksperter, fysioterapeuter osv. mere for at frigøre tid til kerneopgaverne?

Derudover vil vi gerne gøre op med den meget firkantede behandlingsgaranti, fordi den fører til en suboptimal anvendelse af ressourcerne. Ved at have en differentieret garanti baseret på faglighed kan man bruge både sengepladser, penge og personale bedst muligt til gavn for både patienter og ansatte.

Publiceret 10.10.2022