Valg: Enhedslistens Peder Hvelplund svarer på Gigtforeningens spørgsmål

Vi har bedt sundhedsordførerne fra de politiske partier svare på, hvad de vil gøre for mennesker med gigt. Læs her, hvad Peder Hvelplund svarer.

Gigt rammer hver ottende dansker. Har du eller en af dine kære haft gigt inde på livet?

Ja, både som kollega og som nær pårørende har jeg oplevet konsekvenserne af gigtsygdom og de konsekvenser det medfører. En nær pårørende boede de sidste måneder hos os, havde haft et aktivt liv, men var de sidste år plaget af gigt, som satte store begrænsninger for hvad hun selv kunne.

Syv ud af ti gigtpatienter har ugentlige smerter, og det er den næst hyppigste årsag til førtidspension – hvad tænker du om det?

For det første skal vi gennem tidligt fokus være bedre til at forebygge store smerteproblematikker. Vi skal sikre adgang til individuel rådgivning om hvordan man håndterer og forebygger smerter. Sikre mulighed for at blive på arbejdsmarkedet gennem fleksjob eller omskoling, hvis det er det man ønsker. Men selvfølgelig skal man have muligheden for en førtidspension, hvis det er den bedste løsning.

Hvad vil du gøre for gigtpatienterne?

Vi skal sikre større sammenhæng i behandlingen. Ofte havner man som multisyg kroniker mellem flere forskellige specialer og det er svært at se en sammenhæng i forløbet. Der kan også være store geografiske forskelle i tilbuddene. Derfor skal vi have nationale kvalitetsstandarder for gigtpatienter og kronikergrupperne, og ikke mindst sikre at der følger tilstrækkelige midler med ud til at løse opgaverne, så vi kan sikre en ensartet behandling med fokus på forebyggelse, sammenhæng og helhed.

Vil du arbejde på en helhedssamtale for vores kroniske patienter for at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsnet? (7 ud af 10 med gigt er multisyge)

Ja. Absolut. Et menneske er mere end en eller flere diagnoser. Vi skal sikre sammenhæng og forståelse til gavn for både menneske og samfund.

Hvad vil du gøre for at få ventelisterne væk? (Lige nu kan det tage over et år at få et nyt knæ)

Den helt store udfordring i forhold til kapacitet i sundhedsvæsenet er manglen på personale. Hvis vi skal tiltrække personale og få dem til at fortsætte med at arbejde i sundhedsvæsenet, skal vi forbedre løn- og arbejdsvilkår. Så ud over at investere i sundhedsvæsenet, vil vi afsætte midler til et markant lønløft til sundhedspersonalet.

Publiceret 24.10.2022