5 gode råd til dig, der ikke kan arbejde fuldtid

Flere af jer ringer til Gigtforeningens rådgivning for at få råd og vejledning til, hvordan I skal forholde jer, hvis I ikke kan arbejde fuldtid. Socialrådgiver Helga Madsen giver dig gode råd til, hvad du kan gøre.

"Jeg taler ofte med patienter, der har kørt for hårdt på i for lang tid, og som derfor ønsker at vide, hvordan de får en hverdag, de kan holde til. Til dem har jeg fem råd," siger socialrådgiver Helga Madsen.

1. Kontakt egen læge eller reumatolog

"Det, du skal starte med, er at kontakte din læge eller reumatolog. Det skal du, så du kan få undersøgt og bekræftet, at du har en varigt nedsat arbejdsevne. Hvis din arbejdsevne ikke bliver varigt forringet af din gigtsygdom, kan du ikke få offentlig støtte senere i forløbet. Derfor er det også vigtigt, at din læge og du er enige om smerterne og træthedens betydning for din arbejdsevne. På den måde kan din læge bakke dig op i din sag i de attester, din arbejdsgiver eller jobcentret anmoder om."

2. Overvej deltidssygemelding

"Hvis du har svært ved at holde til dit fuldtidsjob og har mange drypvise sygedage, så kan en deltidssygemelding være en fordel. Med en deltidssygemelding får du bedre mulighed for at passe på dig selv og mærke efter, hvad du kan holde til. Den erkendelse og mindre belastning kan give et mere stabilt arbejdsliv. Hvis du efter flere års fuldtidsarbejde er fuldstændig slidt ned, kan du også overveje at melde dig helt syg i 14 dage. Det giver dig tid til at slappe af, og efter den første uge kan du ringe op til din chef og planlægge, hvordan du gradvist vender tilbage med en delvis raskmelding."

3. Find en realistisk arbejdstid

"Når du kommer tilbage på nedsat tid efter en sygemelding, giver det dig den fordel, at du får et realistisk billede af, hvor meget du kan holde til. Du kan prøve forskellige arbejdstider af, imens du er på nedsat tid. Det hjælper dig til en afklaring af, hvad der passer med din arbejdsevne, så du kan få det bedst mulige arbejdsliv. Her er det dog vigtigt, at du tænker over, hvad der er realistisk resten af dit arbejdsliv og ikke kun den næste uge."

4. Kontakt din tillidsrepræsentant eller fagforening

"Det er en god ide at kontakte din tillidsrepræsentant eller din fagforening og forklare din historie. Dermed får du at høre, hvad de kan hjælpe dig med, give støtte til, og hvordan du skal gå videre med din sag. Det kan eventuelt også være en ide at kontakte dit pensionsselskab, som nogle gange har socialrådgivere, der kan hjælpe dig."

5. Tal med din chef

"Du skal selvfølgelig altid tale med din arbejdsgiver om din situation, når den forværrer dit arbejdsliv og din arbejdsevne. Når du taler med din chef, skal du huske på, hvad du kan byde ind med på din arbejdsplads, så chefen har dine kompetencer i baghovedet og derfor ved, at du er uundværlig for din arbejdsplads.

Dog skal du også nævne, hvordan din sygdom gør dele af dit arbejde svært. Om det så er antallet af timer, der gør dig for træt, om du sidder for meget, om du bliver fysisk belastet, eller hvad det end er, så er det vigtigt at tale om dine begrænsninger. Kun ved at kende til dem kan din chef hjælpe dig med at indrette din arbejdsdag på en måde, som er til glæde for jer begge."

Du er velkommen til at kontakte Gigtforeningens rådgivning, hvis du har spørgsmål, eller hvis du har brug for at vende din bekymring i forhold til din arbejdstid.

Rådgivningen er gratis og åben for alle medlemmer.

Se video og bliv klogere på fleksjob

Publiceret 04.03.2022