Gigtforeningen: Giv tidlig pension til de mest nedslidte

Ret til tidlig pension skal gælde de nedslidte – ikke automatisk dem, der har været længe på arbejdsmarkedet. Det mener Gigtforeningen, og ifølge en ny meningsmåling er danskerne enige.

Mette Frederiksen gik sidste år til valg på en ny ret til tidlig folkepension. Den skal gælde lønmodtagere, der er slidt ned – og alle, som har været på arbejdsmarkedet i mindst 40 år.

Snart skal regeringen i gang med at forhandle den nye lov med de øvrige partier i Folketinget, og i Gigtforeningen vil vi følge udviklingen tæt. Vi vil også blande os! For titusindvis af danskere går på arbejde hver eneste dag, selvom de har smerter, og deres krop er slidt ned. Og mange af dem har først udsigt til at gå på pension om 10-15 år.

En af dem er Michael Brund - læs mere og se film

En redningskrans – ikke en fortjenstmedalje

"Det er vigtigt, at tidlig pension bliver et tilbud til dem, der virkelig har brug for det. Tidlig pension skal ikke ses som en fortjenstmedalje efter mange års tro tjeneste, men som en redningskrans for dem, der er nedslidte og nødstedte," siger Mette Bryde Lind, direktør for Gigtforeningen.

En ny meningsmåling, som Gigtforeningen står bag*), viser, at 61 procent af danskerne er enige. De mener, at retten til tidlig pension skal forbeholdes nedslidte, uanset hvor længe man har været på arbejdsmarkedet. Og hele 91 procent er enige i regeringens valgløfte om, at fysisk nedslidte skal have ret til tidligere pension. Kun 25 procent er enige med regeringen i, at retten skal udløses af, om man har været 40 år på arbejdsmarkedet, uanset om man er nedslidt eller ej.

"Regeringen vil gerne hjælpe de mest nedslidte. Det kan man kun gøre ved at inddrage deres helbredstilstand – ellers kommer man til at svigte dem, som for eksempel har slidgigt i hele kroppen, og som klarer sig gennem hverdagen på smertestillende medicin," siger Mette Bryde Lind.

Husk forebyggelse!

Mette Bryde Lind understreger også behovet for, at regeringen og Folketingets partier skal forpligte sig til at forebygge nedslidning på arbejdsmarkedet og udbygge mulighederne for sporskifte og omskoling.

"Som ansvarlig politiker kan man ikke bare bevidstløst acceptere, at så mange mennesker bliver nedslidt i deres arbejdsliv og må forlade arbejdsmarkedet før tid. Jeg vil opfordre til, at man skriver ind i aftalen, at man vil se på, hvordan vi kan forebygge nedslidning på arbejdsmarkedet."

*) Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2024 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 22. - 27. juli 2020.

Publiceret 17.08.2020