Sommer og alkohol: Det skal du vide

Har du gigt, bør du være ekstra opmærksom på dit indtag af alkohol i sommerens hyggelige stunder, anbefaler Gigtforeningens rådgivning. Vi giver dig i stedet tips til lækre og alkoholfrie sommerdrikke.

Får du medicin mod din gigtsygdom, skal du være opmærksom på, at alkohol kan påvirke effekten af noget medicin og øge dens eventuelle bivirkninger. Gigtforeningens rådgivning har samlet nogle eksempler og vigtige råd til dig, der gerne vil være påpasselig med alkohol i sommerens hyggestunder.

Følg lægens råd

"Læs indlægssedlen og følg altid lægens råd", anbefaler Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng.

"Generelt kan mange med gigt godt nyde en genstand en gang imellem. Men du skal ikke drikke alkohol for din sundheds skyld, og du bør holde dig under Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser for sygdom på grund af alkohol, som siger maks. 7 genstande om ugen for kvinder og maks. 14 for mænd. Drik ikke større mængder alkohol på en gang – stop før 5 genstande. Din læge vil i nogle tilfælde anbefale lavere grænser."

Idéer til hvad du kan gøre, hvis du gerne vil drikke mindre alkohol

• Drik med nydelse og opmærksomhed
  • Nøjes med at drikke det, du bedst kan lide
  • Drik af et mindre eller slankere glas
  • Drik langsommere, f.eks. ved at tage mindre slurke

I øvrigt

• Sluk tørsten i vand.
  • Både øl, vin og spiritus findes alkoholfrit

Lav selv lækre sommerdrikke

Der findes en lang række gode smagsgivere, som du nemt kan blande i vand med eller uden brus. Her er par idéer (kan evt. mixes efter smag og behag):

• Tynde skiver af citron, appelsin, limefrugt, ingefær, kiwi eller agurk
  • Mynteblade eller andre smagsgivende urter
  • Friske eller frosne bær
  • Blendet vandmelon tilsat lidt vand, så får du en dejlig cremet sommerdrik
  • Friskpresset frugt eller juice blandet med vand med brus
  • Iste eller iskaffe – kan også smage godt uden en masse sukker
  • Husk at lave isterninger, hvis din sommerdrik skal være iskold!

Medicin og alkohol

Det altid en god idé at læse indlægssedlen i medicinæsken eller spørge sin læge til råds, når det handler om medicin og alkohol. Alkohol kan påvirke medicinens virkning og eventuelle bivirkninger ved medicinen kan forstærkes. Alkohol kan også hæmme blodets evne til at størkne. Så hvis du tager NSAID, blodfortyndende medicin eller præparater, der indeholder acetylsalicylsyre, stiger risikoen for blødning fra mavesår, slimhinder i mund, næse og tarm, eller hvis du er så uheldig at falde. Især ved blodfortyndende medicin, bør du være forsigtig med alkohol.

Hvis du tager methotrexat

Mange med leddegigt, psoriasisgigt og andre led- og bindevævssygdomme er i behandling med medicinen methotrexat (MTX). MTX kan belaste din lever - og det kan alkohol også. Derfor bør du generelt være påpasselig med at drikke for meget, når du får MTX. Det er også vigtigt, at du tager din medicin efter forskrifterne og ikke eksperimenterer med at udskyde tidspunktet, fordi du f.eks. skal til fest og nyde alkohol.

Den generelle anbefaling til mennesker i behandling med MTX er, at man ikke drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefalinger på maksimalt 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd. Nogle læger anbefaler helt at undgå alkohol, når man får MTX. Så spørg altid din læge til råds. Der kan være individuelle forhold, som gør sig gældende.

Hvis du har urinsyregigt, skal du passe ekstra på

Har du urinsyregigt, bør du være ekstra forsigtig med alkohol – og nok særligt øl og spiritus kan provokere de smertefulde anfald. Urinsyregigt i storetåen kaldes podagra. Alkohol kan sammen med overvægt og en generel usund kost øge risikoen for anfald af urinsyregigt. Hvis du har urinsyregigt, bør du skære dit alkoholforbrug ned til et minimum.
Præparatet allopurinol bliver ofte brugt til at forebygge anfald ved urinsyregigt. Det er ikke kendt, at alkohol påvirker allopurinol negativt.

Operation og alkohol

Alkohol kan øge risikoen for komplikationer, hvis du skal opereres. Derfor bør du holde igen eller helt stoppe med at drikke alkohol op til din operation og i tiden efter. Du har lav risiko for at blive syg på grund af alkohol, hvis du drikker mindre end 7 genstande om ugen for kvinder og 14 genstande om ugen for mænd – og stopper før 5 genstande på en dag.

Personer, der drikker mere end 4 genstande om dagen, har større risiko for at få infektioner med alvorlige følger, dårligere heling af sår, problemer med lungerne og længere indlæggelsestid ved operation. Drikker du mere end 4 genstande om dagen, skal du helt stoppe med at drikke mindst 4 uger før din operation for at mindske denne risiko. Skærer du kun ned på dit forbrug, er der ikke sikkerhed for, at risikoen for komplikationer mindskes – men det er altid godt for helbredet at drikke mindre.

Publiceret 10.06.2020