Op på cyklen og ud i naturen – få eksperternes råd

Cykling er særlig godt for dig, der har gigt i hofte, knæ eller ankel. Dine ben bliver nemlig ikke belastet af hele kroppens vægt. Få fysioterapeutens og ergoterapeutens råd til at komme i gang på den tohjulede.


Cykling er en af danskernes foretrukne motionsforme. Og det er der mange gode grunde til. Det er en skånsom måde at få motion på, og de fleste af os kender til at cykle, fordi vi har cyklet, siden vi var børn.

Lone Nedergaard og Linette Pehrson er henholdsvis fysioterapeut og ergoterapeut i Gigtforeningens rådgivning. De understreger, at der er mange fordele ved at vælge cykling som motionsform, og der er mange muligheder for at finde en cykel, der passer til dig og din fysik.

"Cykling er godt for alle, og det er især godt for dig, der har gigt i hofte, knæ eller ankel. Dine ben bliver nemlig ikke belastet af hele kroppens vægt," siger fysioterapeut Lone Nedergaard.

Cykling en skånsom motionsform

Cykling er en god motionsform, fordi du ikke belaster dine led i benene på samme som ved løb.

"Når man løber, bærer benene kroppens vægt. Hvorimod når du cykler, bæres meget af vægten af sadlen, så benene aflastes. Du bestemmer også selv modstanden, når du indstiller gearene. Ønsker du f.eks. en højere puls, kan du vælge at træde hurtigere eller køre i et tungere gear for at få en ’hårdere’ tur," siger Lone Nedergaard

Men der er flere fordele ved at bruge den to- eller trehjulede som motionsform.

"Hvis du fortsætter med at cykle, får du blandt andet bedre kondition, dit hjerte bliver mere udholdende, og du får stærkere muskler i benene."

Vær opmærksom på, at du ikke får trænet de store muskelgrupper i arme, mave og ryg ved cykling. Det kan derfor være en god idé at supplere med andre øvelser til de andre kropsdele.

Køb træningselastikker med øvelsesprogram

Se øvelser på film

Ny fysioterapeut: Den 2. juni starter fysioterapeut Cecilie Grave Jørgensen i Gigtforeningens rådgivning. Du er velkommen til at kontakte Cecilie, hvis du har spørgsmål om motion og træning. 

Alternativer til den tohjulede cykel

Det kan være svært at stige af- og på cyklen, når du har gigt, da det udfordrer balancen og kræver, at du kan stå på et ben. Derfor anbefaler ergoterapeut Linette Pehrson, at du overvejer nogle af de andre muligheder inden for cykler, der findes.

"Der findes tre gode alternativer i stedet for en almindelig cykel: en el-cykel, ladcykel eller en trehjulet cykel. De tilgodeser hver især forskellige behov," siger hun.

El-cyklen har den store fordel, at den har et batteri, som hjælper dig i gang. Hvis du synes, at det er hårdt at cykle på en almindelig cykel, er el-cyklen et godt alternativ til stadig at komme ud og træde i pedalerne. Du skal dog være opmærksom på, at en el-cykel er tungere end en almindelig cykel, hvilket kan gøre det sværere at stige af og på cyklen. Du bør også afprøve, at du kan tage batteriet af, bære det til opladning og være i stand til at sætte det på cyklen igen.

Ladcyklen er god for balancen, hvis du har dårlig balance, takket være dens tre hjul. Det er ikke det mest oplagte alternativ til den almindelige cykel, fordi den er tung og kan være svær at manøvrere rundt med, når du trækker den. Men ønsker du at cykle på en ladcykel, anbefaler ergoterapeuten, at du vælger en med el.

Den trehjulede cykel er god i forhold til nedsat balance, da det er nemt at stige på og af. Disse trehjulede cykler fås også både med og uden el.

Sådan kommer du i gang

Har du ikke cyklet længe, og føler du dig utryg på vejene, er det en god idé at starte på en motionscykel.

Motionscyklen har den fordel, at du træner uden at skulle tænke over hverken balance eller trafik. Motionscyklen giver lige så god træning, som når du cykler udenfor. Men hvis det er første gang, du skal træne på en motionscykel, eller hvis det er længe siden, så sørg for at få instruktion i, hvordan du indstiller cyklen, så den passer til dig.

Tips og råd – sådan forbereder du dig bedst

  1. Inden du køber din cykel – om det er el-cykel, trehjulet eller tohjulet – bør du bede om en længere prøvetur og ikke bare på en kort tur ude foran butikken. På den måde får du afprøvet cyklens forskellige dele, som gear, bremser og pedaler. Samtidig finder du også ud af, om cyklen passer dig til dig.
  2. Skal du have en ekstra lås, så sørg for, at cykellåsen ikke er for tung og svær at håndtere. Vær også opmærksom på, at låsen er godkendt af forsikringen.
  3. Prøv flere cykelhjelme for at finde den rette model til dig. Her er det vigtigt, at du afprøver spændet under hagen – især hvis du har gigt i fingrene. Har du en el-cykel, skal du være opmærksom på, at der findes cykelhjelme, der er specielt godkendt til el-cykler.

Foto: Jacob Ljørring

Publiceret 02.06.2020