Medicinmangel: Gigtpatienter går forgæves efter Salazopyrin

En del patienter oplever lige nu, at de på apoteket eller hos deres reumatolog får at vide, at lægemidlet sulfasalazin (salazopyrin) i tabletform eller som entabs (langsomt opløselige tabletter) er i restordre, og at det er uvist, hvornår præparatet er tilgængeligt igen.

Lægemidlet bruges ved behandling af bl.a. leddegigt, rygsøjlegigt og andre gigtsygdomme.

Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind siger:

"Det er bekymrende, at gigtpatienter igen oplever, at der mangler sulfasalazin på mange af landets apoteker. Patienternes gigtsygdom vil forværres uden behandling med sulfasalazin. Derfor har Gigtforeningen i dag været i dialog med Lægemiddelstyrelsen om årsagen og tidshorisonten for, at det bliver tilgængeligt igen."

Ifølge Lægemiddelstyrelsen er problemerne med forsyningssikkerheden kommet meget pludseligt, og man kender ikke årsagen.

Lægemiddelstyrelsen oplyser til Gigtforeningen, at styrelsen er i kontakt med andre europæiske lande om hurtigst muligt af få leveret mere sulfaslazin derfra.

Det er endnu ikke muligt for Lægemiddelstyrelsen at sige noget om, hvor længe dette forsyningssvigt vil stå på. Gigtforeningen følger sagen tæt og vil løbende informere om nyt i sagen.

Publiceret 10.06.2020