Mød nogle af gigtens mange ansigter

I en ny film kan du møde 16 mennesker, som sætter ord og ansigter på, hvordan en gigtsygdom påvirker deres liv. Fra 8-årige Lærke, som har børnegigt, og 58-årige Jack, som har haft artrose i 35 år – til 46-årige Camilla og 78-årige Inger Margrethe, der begge har leddegigt.

De færreste er klar over, hvor meget en gigtsygdom kan gribe ind i tilværelsen – og at Gigtforeningen er et stærkt og aktivt fællesskab for alle med gigt. Med filmen ønsker vi at række ud mod de mere end 700.000 mennesker i Danmark, som lever med gigt, og at gøre opmærksom på, at der findes mange forskellige gigtsygdomme. Mere end 200, faktisk. Vi vil også gerne fortælle, at gigt kan ramme os alle. Børn og unge, kvinder og mænd i alle aldre.

"Hos nogle har sygdommen sat sine tydelige spor. Det gælder især dem, som fik deres diagnose for mange år siden – før vi havde de moderne behandlinger," fortæller Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

"For andre er gigten en usynlig, men i høj grad mærkbar følgesvend. Kroniske smerter, ekstrem træthed og fysiske begrænsninger, der gør dagligdagen svær, er nemlig fællesnævnere for de fleste gigtsygdomme. Som flere af de medvirkende i filmen fortæller, har sygdommen også store konsekvenser for deres livsdrømme. For gigtsygdomme kan være særdeles alvorlige og indgribende. Derfor er det så vigtigt, at vi står sammen om at skabe et bedre liv med gigt."

Læs mere og se filmen

Publiceret 07.10.2019