Jul, hygge og alkohol – vigtigt at vide for dig med gigt

Julen er her med duften af gran, julebag, julegløgg, julebryg – og måske et ekstra glas rødvin eller en snaps til sildemaden. Men har du gigt, bør du være ekstra opmærksom på, hvor meget alkohol, du fårl, lyder rådet fra Gigtforeningens rådgivning.

Får du medicin mod din gigtsygdom, skal du være opmærksom på, at alkohol kan påvirke medicinens effekt, og at alkohol kan øge eventuelle bivirkninger af medicinen. Gigtforeningens rådgivning har samlet nogle eksempler og vigtige råd til dig, der gerne vil være påpasselig med alkohol i julens hyggelige stunder.

Følg lægens råd

"Det er vigtigt, du følger lægens råd", anbefaler Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng.

"Generelt kan mange med gigt godt nyde en genstand en gang imellem. Men du skal ikke drikke alkohol for din sundheds skyld, og du bør holde dig under Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser for sygdom på grund af alkohol, som siger maks. 7 genstande om ugen for kvinder og maks. 14 for mænd. Din læge vil i nogle tilfælde anbefale lavere grænser."

Det kan du gøre, hvis du vil nyde alkohol:

• Vælg det, du nyder mest
  • Drik af et mindre eller slankere glas
  • Tag mindre slurke
  • Drik ikke større mængder alkohol på en gang.

I øvrigt

• Find erstatninger for drikke med alkohol
  • Både gløgg, øl, vin og "champagne" findes alkoholfrit
  • Sluk tørsten i vand

Medicin og alkohol

Det altid en god idé at læse indlægssedlen i medicinæsken eller spørge sin læge til råds, når det handler om medicin og alkohol.

Alkohol kan påvirke medicinens virkning og eventuelle bivirkninger ved medicinen kan forstærkes. Alkohol kan også hæmme blodets evne til at størkne. Så hvis du tager NSAID, blodfortyndende medicin eller præparater, der indeholder acetylsalicylsyre, stiger risikoen for blødning fra mavesår, slimhinder i mund, næse og tarm, eller hvis du er så uheldig at falde. Især ved blodfortyndende medicin, bør du være forsigtig med alkohol.

Hvis du tager methotrexat

Mange med leddegigt, psoriasisgigt og andre led- og bindevævssygdomme er i behandling med medicinen methotrexat (MTX). MTX kan belaste din lever - og det kan alkohol også. Derfor bør du generelt være påpasselig med at drikke for meget, når du får MTX.

Det er også vigtigt, at du tager din medicin efter forskrifterne og ikke eksperimenterer med at udskyde tidspunktet, fordi du f.eks. skal til fest og nyde alkohol.

Den generelle anbefaling til mennesker i behandling med MTX er, at man ikke drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefalinger på maksimalt 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd. Nogle læger anbefaler helt at undgå alkohol, når man får MTX. Så spørg altid din læge til råds. Der kan være individuelle forhold, som gør sig gældende.

Hvis du har urinsyregigt

Hvis du har urinsyregigt, bør du nok være forsigtig med alkohol - særligt øl og spiritus har vist at kunne øge risikoen for at udvikle sygdommen. Urinsyregigt i storetåen kaldes podagra. Alkohol kan ligesom overvægt øge risikoen for at få urinsyregigt. Derfor lyder anbefalingen, at du bør skære dit alkoholforbrug ned til et minimum, hvis du har urinsyregigt.

Præparat allopurinol bliver ofte brugt til at forebygge anfald ved urinsyregigt. Det er ikke kendt, at alkohol påvirker allopurinol negativt.

Øl i juletiden

Mange er glade for øl i juletiden - til julefrokoster, til julemiddage med flæskesteg – og juleaften, når gaverne er pakket op. Nogle vælger en alkoholfri øl.

En øl må kaldes alkoholfri, når den indeholder under 0,5 procent alkohol. I dag findes der efterhånden mange forskellige alkoholfri øl på hylderne, der har fået dommere i ølsmagning til at smile.

En alkoholfri øl indeholder generelt færre kalorier end én med alkohol, og derfor er alkoholfri øl et fint alternativ, hvis du samtidig gerne vil spare på kalorierne.

Publiceret 02.12.2019