Fornem pris til gigtforsker Lene Terslev

Fredag den 11. oktober modtog overlæge, ph.d. Lene Terslev Dronning Ingrids Forskerpris, som er indstiftet af Gigtforeningen. Den prestigefyldte pris blev traditionen tro overrakt på Amalienborg af Hendes Majestæt Dronningen, Gigtforeningens protektor.

Gigtforeningens bestyrelsesformand Ulrik Bülow, formand for Gigtforeningens forskningsråd Karen Søgaardprismodtager, overlæge, ph.d. Lene Terslev, Hendes Majestæt Dronningen og Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind. Foto: Kim Dahl, Effect Photo/Gigtforeningen

Lene Terslev fik prisen for sin enestående indsats inden for udviklingen af ultralydsscanning. Ultralydsscanning gør det muligt at opdage en lang række gigtsygdomme tidligt, så de kan blive behandlet, før der opstår varige ledskader. Metoden er samtidig et vigtigt redskab i behandlingen og overvågningen af gigtaktiviteten. Ved hjælp af ultralyd kan lægen f.eks. placere en injektion med binyrebarkhormon præcis dér, hvor den gør mest gavn, og afsløre eventuelle tegn på opblussen af sygdommen.

Anerkendt af fagfæller og studerende

Ved overrækkelsen sagde professor Karen Søgaard, formand for Gigtforeningens forskningsråd, blandt andet til Lene Terslev:

"Du beskrives i dag af fagfæller som den centrale enkeltperson inden for udviklingen og implementering af ultralydsscanning i Danmark og resten af Skandinavien. Og så er du en fantastisk læremester. Du modtager hvert år flere både udenlandske og danske læger til oplæring i ultralydsscanning og har været vejleder for adskillige yngre læger, medicin- og ph.d.-studerende."

Mere om Dronning Ingrids Forskerpris

Gigtforeningen uddeler hvert år Dronning Ingrids Forskerpris i forbindelse med Den Internationale Gigtdag den 12. oktober til en markant profil inden for dansk gigtforskning. Med æren følger 100.000 kroner til forskning.

Prisen blev indstiftet i 1978 i anledning af, at Hendes Majestæt Dronning Ingrid havde været Gigtforeningens protektor i 25 år.

Publiceret 11.10.2019