Kan særlig kost hjælpe mod min kvalme?

Jeg har en gigtsygdom, som jeg får medicin for – og jeg lider meget af kvalme. Er der noget, jeg kan gøre med min kost? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs kostvejlederens svar.

Spørgsmål

Jeg er en kvinde på 44 år, der de senere år har lidt meget af kvalme. Nu er jeg blevet diagnosticeret med en gigtsygdom, som jeg også får medicin for. Men jeg har stadig kvalme, så jeg er ved at afprøve, hvad jeg selv kan gøre med min kost. Har du nogle gode råd?

Svar fra Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng

Det er ikke usædvanligt at opleve kvalme i forbindelse med en gigtsygdom eller behandling. Kvalme er ubehageligt og kan påvirke ens appetit så meget, at man risikerer et uhensigtsmæssigt vægttab. Det er en god idé at lægge mærke til, hvad der hjælper mod din kvalme, og måske kan nogle af følgende råd bidrage til at forebygge eller mindske den:

Spisevaner

  • Spis mest på de tidspunkter af dagen, hvor du typisk er veloplagt. For nogle er det efter hvile, for andre efter afspænding eller en tur i naturen.
  • Hvis du får kvalme, når du laver mad, kan det være en idé at lave en større portion på de gode dage og gemme resten, spise færdigtilberedt mad eller få andre til at tilberede den.
  • Har du nedsat appetit, kan det måske hjælpe at flytte opmærksomheden fra maden ved at høre musik, tale, se fjernsyn eller læse under måltidet.

Mad

  • Det er værd at huske, at både en tom og en meget fuld mave kan øge kvalmen.
  • Hvis du taber dig uhensigtsmæssigt, giver mellemmåltider et væsentligt bidrag til kalorier og næringsstoffer. Det kan måske hjælpe at fordele små, overkommelige måltider i løbet af dagen. Grøntsager kan også koges, så de ”fylder” mindre.
  • Mad uden stærk lugt og smag kan også formindske kvalme.
  • Ingefær kan muligvis mindske nogle former for kvalme, men hvor meget, du bør spise, og hvordan ved man ikke.
  • Generelt bør du spise den mad, du har lyst til.

Drikke

  • Mangel på væske kan forværre kvalmen, så du bør drikke rigeligt. For nogle kan det være lettere at drikke end at spise mad i fast form.
  • Hvis din appetit er lille, kan du også drikke mælkeprodukter eller blendet frugt og grøntsager for at få lidt ekstra kalorier og næringsstoffer. Flydende kalorier mætter nemlig ikke ret godt i forhold til kalorier i fast form.
Publiceret 16.03.2018