BørneBuddies – et frirum til børn, der har sygdom i familien

Savner dit barn én at spille fodbold med, jagte pokemons med eller til at tage med i biografen? Hvis en i familien har en gigtsygdom, kan det påvirke familiens børn. I København kan raske børn, der oplever sygdom i den nærmeste familie få en børnebuddy – en ekstra støtte og ven i hverdagen.

Barn og ung mand

Har en i familien gigt, så kan det påvirke familiens børn. Børnene kan have brug et frirum, hvor de får lov til at være i centrum og sætte dagsordenen. Projekt BørneBuddies gør det muligt for børn med sygdom i den nærmeste familie at få et frirum og en ekstra ven og støtte i hverdagen. Det gælder også i familier, hvor far, mor eller søskende har gigt.

En ven i hverdagen

BørneBuddies er et tilbud til raske børn i alderen 6-15 år, der oplever sygdom eller dødsfald i den nærmeste familie. En børnebuddy er en ven i hverdagen. En støtte, der kan hjælpe med de små, men vigtige ting i et barns hverdag. Alt fra lektiehjælp til fritidsinteresser eller en hyggelig tur i biografen.

Mulighederne er mange, når man har en børnebuddy – og dit barn kan selv komme med idéer og ønsker. BørneBuddies har også et værested, hvor børn kan møde andre børn, der er i samme situation.

Alle får sin egen børnebuddy - en studerende, der engagerer sig frivilligt. Børnebuddyen er udvalgt efter personlig samtale og har fået undervisning i at hjælpe børn i en familie ramt af sygdom eller dødsfald. Desuden er en ren straffe- og børneattest et krav for at blive frivillig børnebuddy.

Sådan får dit barn en børnebuddy

Projekt BørneBuddies er et tilbud til børn og unge i Storkøbenhavn. For at få en børnebuddy skal I kontakte Professionshøjskolen Metropol. Herefter kontakter BørneBuddies jer og sætter jer i forbindelse med en frivillig. Barn, familie og frivillig mødes så og snakker om, hvad I forventer af forløbet. Et forløb varer fire måneder. Her kan dit barn få 10 timers samvær om ugen med en børnebuddy.

Det koster ikke noget at få en børnebuddy.

Læs mere om BørneBuddies

Publiceret 20.02.2018