Lad dig ikke presse af nytårsforsætter

Mere motion, spise sundere, kvitte cigaretterne, tabe overflødige kilo, drikke mindre alkohol, stresse mindre... Det er tid til nytårsforsætter – eller er det? Du kan prøve en anden metode, hvor du i stedet for alle kravene starter året med at finde ro.

Find ro – og find mening

Dårlig samvittighed, "jeg burde" og en beslutning undfanget i de minutter, vi står med champagneglasset i hånden, inden året rinder ud, er sjældent det, der fører til varige forandringer i livet. Brug stedet 1. nytårsdag på at finde ro i dig selv og slappe af. Du er kun motiveret til at skabe forandring, hvis det giver mening for dig. Første skridt er derfor at finde ud af, hvad der betyder noget for dig, og hvad der forhindrer dig i at opnå det.

Hvad vil du gerne ændre?

Måske vil du gerne forandre noget i dit liv. Det kan være store eller små ting, f.eks. at være mere aktiv i din hverdag, se dine venner hyppigere, spise flere grøntsager, undgå at bruge energien på det forkerte osv. Listen er uendelig og meget individuel. Du kan starte med at stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad giver mig glæde og kvalitet i livet?
  • Hvordan vil jeg gerne se mig selv?
  • Hvad fylder negativt og dræner mig for energi?
  • Hvad forhindrer mig i at gøre de ting, jeg gerne vil? - Hvad er mine problemer, forhindringer eller udfordringer?

Lav en liste: Hvad giver og tager din energi?

Når du har svaret på ovenstående spørgsmål, er du godt klædt på til at lave en liste over det, der på den ene side giver dig energi – og det, der på den anden side dræner dig for energi. Listen kan hjælpe dig til at få mere af det ind i din hverdag, som giver dig kvalitet – eller opnå det, du gerne vil.

Sådan kan du prioritere i dine opgaver – små skridt

Når du har skrevet listen færdig, kan du ud fra en skala på 1–10 angive, hvor stor betydning hver enkelt punkt har for dig. De punkter, du har givet fem eller derunder, skal du have mindre af, mens de punkter, du har givet seks og derover, skal fylde mest i din hverdag.

Lav ud fra de ’gode’ punkter en brainstorm med idéer til, hvad du gerne vil forandre – og hvordan. Tag små skridt og udvælg en idé – så er du godt på vej til at formulere et mål for den forandring, du har brug for.

Vær god ved dig selv, og læg ikke et unødigt pres på dig selv. Accepter, at det er ok at tage et lille skridt ad gangen – og find gerne en person i din omgangskreds, der kan hjælpe dig med at sætte system i dine ønsker og samtidig kan hjælpe dig til at holde fast.

Sådan skaber du forandringen

1. Målet: Dit ønske om forandring

Uanset, om du har en vag drøm eller et klart ønske om at ændre noget i dit liv, skal du formulere et mål på baggrund af dine valgte idé.

  • Det er vigtigt, at målet er langsigtet og giver mening for dig. Med andre ord skal du gøre det for din egen skyld og ikke fordi, andre forventer det af dig.
  • Sæt ikke baren for højt - vælg et realistisk mål.

2. Lav en tidsramme

  • Når du har fundet et mål, skal du lægge en plan, så du kan føre det ud i livet. Planen kan løbe lige fra en måned til et helt år. Husk, at forandring er en proces, der gerne må tage tid.
  • Læg evt. små delmål ind. Du kan gå helt ned i detaljen: Hvad skal du helt konkret gøre, – hvor tit, – hvilken dag, – hvad tid på dagen?
  •  Skriv dagbog, så du løbende kan se fremgang og dine successer - det hjælper dig til at se fremad og fastholde motivationen.

3. Hvad har du brug for?

  • Hvem kan hjælpe dig – og hvordan? F.eks. kan du finde en støtte i din omgangskreds, der kan spørge interesseret ind til, hvordan det går og hjælpe dig med at holde fast i at nå målet.
  • Har du tidligere klaret en udfordring – hvordan gjorde du, og hvad virkede for dig?

4. Er du engageret?

  • Spørg dig selv, hvor engageret du er i at nå målet. Hvor meget vil du det egentlig?
  • Hvad er du klar til at investere af tid, kræfter, penge m.m.?

5. Vær fleksibel

  • Vær god ved dig selv – husk at dit mål er langsigtet. Du bestemmer selv tempoet, og du har altid mulighed for at tilpasse din tidsramme og dit mål. Det vigtigste er, at du accepterer, at din verden og dit liv ændrer sig hele tiden.
  • I nogle perioder vil du måske have det bedre end andre, og det er helt ok. Her kan du skrue lidt ned for at fokus på målet - det er bare vigtigt at komme tilbage på rette kurs, når du igen føler dig klar.

Et par ekstra råd til det nye år


1. Ro på!

Tag det roligt og husk at leve livet.

2. Planlæg dine pauser

Pauser giver dig mulighed for at regenerere, så du får ny energi og fornyet tankekraft.

3. Spørg løbende ”Hvordan bruger jeg min tid?”

Hvordan vil jeg helst bruge min tid – og på hvad?
Hvor ofte gør jeg de her ting, og hvor meget tid bruger jeg på det?
Hvem dræner min tid?
Hvad dræner min tid?
Hvad kan/vil jeg gøre ved det?

4. Gå på ’afvænning’

Stress, smerter og træthed er noget, man kan blive afhængig af.
Gå på ’afvænning’ og forsøg at slappe af, trække vejret og være god ved dig selv.

5. Hav fokus på nydelse

Overvej, hvordan du kan få flere kys, kram og nærhed ind i din hverdag.

6. Få frisk luft og dagslys

Kom ud og gå en tur – bare en halv times motion om dagen er et skridt på vejen.

Gigtforeningen ønsker dig et godt og lykkebringende nytår – med meget mere af det, der betyder mest for dig!

Publiceret 27.12.2016