Der er forskel på fedt – få kostvejlederens guide

Fedt er ikke bare fedt - men hvad skal du spise mest af, og hvad skal du skære ned på – særligt hvis du har gigt? Bliv klogere her, når Gigtforeningens kostvejleder guider dig igennem fedtjunglen.

Kroppen har brug for fedt fra kosten. Det ved mange, og tidligere tiders totale fedtforskrækkelse er også aftaget. Men det er ikke ligegyldigt, hvilken slags fedt vi indtager, og de forskellige typer og mængder har betydning for mennesker med gigt.

"Det officielle kostråd om fedt lyder: "Spis mindre mættet fedt". Rådet holder videnskabeligt, selvom det engang imellem er til debat, og selvom forskerne ikke har det endelige svar på, hvordan alle fede fødevarer påvirker kroppen," forklarer Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng.

Den nationale undersøgelse af danskernes kostindtag viser, at få af os får for lidt fedt – og når det gælder mættet fedt, får hele 97 procent for meget!

"Vil du spise en kost, der tilgodeser kroppens behov bedst muligt og forebygger sygdom og tidlig død, bør du spise en god sammensætning af forskellige typer fedt", råder Henriette Thorseng.

Fedt inddeles overordnet i mættet og umættet fedt. Ifølge de seneste anbefalinger bør det fedt, vi spiser, indeholde under en tredjedel mættet fedt. Vil du gerne følge dette råd, kan du bruge kostvejlederens guide nedenfor.

Mættet fedt

Mættet fedt øger kolesteroltallet og risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme. Da risikoen for hjerte-kar-sygdomme er øget ved flere gigtsygdomme, er det vigtigt at skære ned på de fødevarer, der indeholder meget mættet fedt. Mennesker med leddegigt har f.eks. en dobbelt så stor risiko for at få hjerte-kar-sygdomme i forhold til den generelle befolkning.

Det er dog værd at huske på, at mange fødevarer, der indeholder mættet fedt, også har gavnlige effekter og derfor indgår i en sund og varieret kost.

Det mættede fedt, som vi skal skære ned på, får vi fra fødevarer fra dyr, f.eks.:

• Kød og kødprodukter som pølser, bacon og kødboller.
  • Mælkeprodukter som smør, fløde og ost. Ny forskning har ikke vist samme negative effekt af mættet fedt fra ost og syrnede mælkeprodukter sammenlignet med andre mælkeprodukter, men resultaterne er ikke stærke.

Også visse typer vegetabilsk fedt, f.eks. kokos- og palmeolie, indeholder meget mættet fedt. Det bruges f.eks. i kager, chokolade, is og chips – så hold øje!

Umættet fedt

Umættet fedt nedsætter kolesteroltallet og modvirker hjerte-kar-sygdomme. Det umættede fedt har mange vigtige funktioner i kroppen. Det omgiver bl.a. vores celler og nervebaner og sørger for, at de fungerer optimalt.

Det umættede fedt får vi fra fødevarer som:

• Nødder
  • Avokado
  • Frø
  • Fisk
  • Planteolier, særligt oliven og rapsolie

To flerumættede typer af fedt fra kosten, omega-3 og omega-6, spiller formodentlig en rolle for mange mennesker med gigt. Omega-3 har vist sig at kunne mindske inflammation og begrænse smerter hos mennesker med gigt. Ydermere har omega-3 også vist sig at have en beskyttende virkning på hjerte-kar-sygdomme. Modsat har et stort indtag af omega-6 i forhold til omega-3 vist modsat effekt i forhold til inflammation og hjerte-kar-sygdomme.

Fødevarer med et højt indhold af omega-3 er:

• Fede fisk som laks, makrel, sild og ørred

Omega-3 findes også i vegetabilske fødevarer, men i en form, der er mindre effektiv. Vegetabilske fødevarer med et højt indhold af omega-3 fedt er f.eks.:

• Valnødder
  • Rapsolie
  • Hørfrøolie

Fødevarer med et højt indhold af omega-6, som man skal mindske i forhold til omega-3, er f.eks.:

• Majsolie
  • Solsikkeolie

3 gode tips om fedt

Mættet eller umættet?

Du kan genkende mættet fra umættet fedt ved, at mættet fedt er fast ved køleskabstemperatur, og umættet fedt er blødt eller flydende.

Rapsolie

Hvis du ikke kan lide den koldpressede rapsolie, der har bevaret en smule flere næringsstoffer, men som også har en karakteristisk smag, kan du bruge den varmpressede, som er mere smagsneutral, eller de flydende margariner.

Nøglehulsmærket

Du får vist vej til fødevarer og fedtstoffer, der indeholder mindre mættet fedt, hvis du går efter det lille grønne nøglehulsmærke.

Publiceret 31.08.2016