Velgørenhed er sundt

Når du støtter et velgørende formål, både med tid og penge, så får du faktisk en ekstragevinst, udover den gode samvittighed. Flere undersøgelser peger nemlig på, at det er sundt at gøre godt!

Glas med mønter

”Flere undersøgelser viser, at mennesker, der udfører frivilligt arbejde, lever længere – uanset om de giver deres penge eller deres tid. Det er simpelthen sundt at give”, siger professor og sundhedsekspert Bente Klarlund.

Erstatter sukker og alkohol

”Forklaringen på, at velgørenhed gavner den fysiske sundhed, ligger måske i hjernen. Den frigiver nemlig mere af belønningsstoffet dopamin, når vi gør en god gerning – og det får os til at føle os godt tilpas”, forklarer Bente Klarlund.

”Man kan stimulere sit dopamincenter med sukker, alkohol, sex, stoffer, ved spil, med motion og ved at gøre noget for andre. Så når man gør gode gerninger, behøver man ikke bruge flødeskumskager og alkohol for at få gang i dopaminen”.

Frivilligt arbejde påvirker livsstilen

En anden forklaring kan være, at det frivillige arbejde i sig selv påvirker livsstilen.

Ofte indebærer det frivillige arbejde, at man bliver mere fysisk aktiv – det gælder f.eks. de mange frivillige i idrætslivet – eller initiativet, hvor frivillige i flere af landets kommuner tilbyder at cykle plejehjemsbeboere rundt i rickshaws.

Canadiske forskere undersøgte for nogle år siden 100 raske 15-årige skoleelever. De blev inddelt i to grupper. Den halvdel, som deltog i frivilligt arbejde for de yngste elever en time eller mere om ugen var efter 10 uger sundere, end den anden halvdel.

Støt gigtsagen – sådan gør du

Vil du booste din sundhed med en velgørende handling? Du har heldigvis mange forskellige muligheder for at støtte gigtsagen. Du kan f.eks vælge vores støttemedlemsskab. Det er perfekt til dig, der ønsker at støtte gigtsagen hver måned. Som støttemedlem betaler du hver måned et fast beløb på 50 kroner – du er selvfølgelig velkommen til at give mere.

Bliv støttemedlem

Træk dit bidrag fra i skat

Når du støtter Gigtforeningen med et bidrag, kan du få skattefradrag for alle bidrag op til 15.600 kroner.

Sådan får du fradrag

Publiceret 13.06.2016