Gigtforeningen jubler over asfaltering af Grenen

Aprilsnar

Frederikshavn Kommune og Region Nordjylland har netop vedtaget en asfaltering af Grenen.  Det er 11 år siden, at Gigtforeningen første gang rejste kravet om en asfaltering.

Grenen

"Det har været et slidsomt forløb, og der har været mange års tovtrækkeri, men resultatet er fantastisk: Fremover vil Grenen være tilgængelig for alle, også for mennesker med funktionsnedsættelser."

Det siger Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind, i en kommentar til, at Frederikshavn Kommune og Region Nordjylland netop har vedtaget en asfaltering af Grenen. Vedtagelsen er blevet muliggjort efter, at regeringen har lovliggjort kystnært byggeri.

Det er 11 år siden, at Gigtforeningen første gang rejste kravet om en asfaltering:

"Grenen, som er kvasten på Jyllands hue, en naturperle og en stor turistmagnet, er i dag ufremkommelig for mennesker med gigt på grund af strandsandets løse struktur. Det er selvsagt ikke rimeligt, og det er på kant med FN’s handicapkonventioner. Derfor er det en stor sejr, at asfalteringen nu bliver en realitet," jubler Mette Bryde Lind, som understreger, at Gigtforeningen vil stille testpersoner til rådighed for at sikre kvaliteten af asfalteringen.

Med det nye initiativ slår Frederikshavn Kommune to fluer med et smæk! For Grenens ustabile form har de seneste år været årsag til en tiltagende international kritik af Danmark. Dette skyldes at Grenen skifter retning efter forgodtbefindende og Danmarks officielle landkort derfor kun periodisk stemmer overens med virkeligheden. Med en asfaltering imødekommes også denne kritik.

Asfalteringen vil begynde den 1. juni, og Grenen vil derfor være lukket for turister den kommende sommer.

Publiceret 01.04.2016