Naturtræner – bliv uddannet i naturtræning

Bliv naturtræner

Uddannelsen er for dig, der er vant til at bevæge dig og bruge naturen. Du er nysgerrig efter at vide mere om gigt, og hvordan man kan tilrettelægge undervisningen så mennesker med gigt også kan få gode, sjove oplevelser med bevægelse… og så endda i naturen. Måske har du selv en baggrund med gigtsygdom? Du er engageret, har lyst til at være frivillig i Gigtforeningen og glæder dig til at starte naturtræningshold efter uddannelsen. Du mødes derefter med dit hold i naturen en gang om ugen i 12 uger.

Tilmeld dig som naturtræner

Sådan bliver du klædt på

Du bliver inviteret til en 16 timers uddannelse i Naturtræning, der ligger lørdag-søndag. Den klæder dig på til at undervise voksne med en gigtsygdom, der har lyst til at bevæge sig i naturen. Du får helt konkrete redskaber til hvordan træningen tilpasses dine deltageres behov og niveau, så alle kan være med – også hvis nogle deltagere lige har afsluttet genoptræning eller aldrig har trænet før. Det meste af uddannelsen foregår i naturen, hvor du på egen krop prøver de forskellige øvelser og får en masse ideer til, hvordan de enkelte øvelser kan varieres. Du får masser af inspiration til at tilrettelægge din holdtræning i naturen, så du både inddrager puls, balance, kraft, sanser, gode relationer og leg med rigelig plads til et godt grin undervejs. Og du får selvfølgelig et udførligt hæfte med hjem, hvor alle øvelser er beskrevet. Og får desuden en træningsbluse og en vest, der tydeligt signalerer, at du nu er uddannet Naturtræner.

Når du er uddannet

Du får hjælp til at starte dit hold og finde deltagere af Gigtforeningen, og du vil have løbende kontakt og sparring med projektlederen og Gigtforeningens andre naturtrænere. Du bliver også en del af et landsdækkende netværk med garvede naturtrænere fra DGI, som du kan sparre med. Du beslutter selv sted, tidspunkt og ugedag for dit hold. Og mødes med dem en gang om ugen i 12 uger. Du bliver en del af et forskningsprojekt, hvor effekten af deltagernes udbytte evalueres af Forskningsenheden PROgrez. De undersøger, hvilken betydning deltagelse i naturtræning har for gigtpatienters fysiske og mentale sundhed gennem spørgeskema og fysisk test af deltagerne.

Tilmeld dig uddannelsen

Tid og sted

• Den 19. og 20. marts 2022 (begge dage inklusiv) - med start lørdag kl. 10.30 og slut søndag kl. 16.30.
  • Danhostel Horsens, Flintebakken 150, 8700 Horsens.

Du skal tilmelde dig senest den 24. februar 2022.

Tilmeld dig uddannelsen i naturtræning

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os og høre mere, hvis du er i tvivl om naturtræning er noget for dig.

Send en mail til natur@gigtforeningen.dk eller ring til projektleder, Mette Lundstrøm på telefon 39 77 80 88.

Naturtræning er lavet i partnerskab med DGI Østjylland og PROgrez. Projektet er støttet af Trygfonden.