Anmeldelser

Sanos butterbeans med tomatsovs

4 personer

Ingredienser

• 500 g tørret butterbeans eller anden form for hvid bønne. Alternativt kan dem fra dåse bruges.
  • 1 dl olivenolie
  • 2 løg
  • 4 fed hvidløg
  • 1 stav bladselleri
  • 2 store gulerødder
  • 2 dåser hakkede tomater
  • 2 tsk. sukker
  •  salt og peber
  • 1/2 bundt frisk persille eller ½ dl hakket persille fra frost
  • Lidt frisk dild eller hakket fra frost
  • 1-2 dl vand
  • Feta
  • Evt. frisk hakket persille eller karse

Fremgangsmåde

1. Bønnerne sættes i blød natten over, hvis man ikke vil bruge dem fra dåse, som er kogte.
  2. Kog de udblødte bønner ved middel varme i ca. 1 time, til de er blevet møre. Afskum vandet indimellem. Si vandet fra, og hæld bønnerne i et ovnfast fad eller stegeso. Hvis man bruger dem fra dåse skal de skylles og hældes i et ovnfast fad eller stegeso.
  3. Tænd ovnen på 200 grader.
  4. Løg, hvidløg, selleri og gulerødder hakkes i tern eller ”hakkes” groft på foodprocessoren.
  5. Lidt af olivenolien hældes i en gryde og løg, hvidløg, selleri og gulerødder steges i ca. 10 min. ved svag varme. Tilsæt derefter sukker, hakkede tomater, dild, persille, salt og peber og lad saucen koge videre i 10 min.
  6. Hæld saucen, resten af olivenolie og 1 dl vand over bønnerne. Læg stanniol over fadet eller låg på stegesoen og sæt det i den forvarmede ovn. Tag stanniolen/låget af efter 45 min. og bag retten i endnu 15 min.
  7. Servér retten rygende varm toppet med smuldret feta og hakket persille eller karse. Evt. med fuldkornsflutes.

Opskriften er udviklet af Sano

Sano er et rehabiliteringscenter ejet og drevet af Gigtforeningen. Sano er for alle med led, ryg og muskellidelser og tilbyder rehabilitering i et tæt samarbejde med patienten.

Bliv klog på antiinflammatorisk kost og antiinflammatorisk livsstil

Senest opdateret 28.06.2023

Hvad synes du om opskriften?

Vi vil gerne høre, hvad du synes om opskriften. Skriv en kommentar – og måske har du et godt tip til andre, der vil prøve den? Bemærk, at din kommentar ikke besvares af Gigtforeningen.

Skriv kommentar

Navn skal udfyldes
Din kommentar skal udfyldes
Hak ved brugerbetingelser skal udfyldes