9 gode råd om julemad - sådan får du en sundere jul

Konfekt, risalamande og flæskesteg. Kan du godt lide julens mange lækkerier? Det er en god idé at passe på vægten i juletiden, hvis du har gigt eller gerne vil forebygge gigtsygdomme. Her får du tips til, hvordan du træffer sunde madvalg og stadig nyder lækkerierne i julen.

Lækkerier hører julen til, og lidt kostmæssig slinger i valsen behøver ikke at være et problem, hvis du sørger for, at balancen er god. For meget mad og drikke kan føre til overvægt, der belaster kroppens led og øger risikoen for gigt.

Det er derfor en god idé at være opmærksom på, hvad du vælger til og fra, hver gang der er julelækkerier på menuen, så du får en sundere jul. 

Her får du ni gode råd:

  1. Spis frisk frugt: Sukkerindholdet er højt i tørret frugt og bidrager derfor med mange kalorier, mens al den dejlige friske frugt, vi kan få i julen, som appelsiner, klementiner og æbler indeholder langt færre kalorier. Der er f.eks. 7-8 gange så mange kalorier i tørrede dadler pr. 100 gram, som i æbler. . Spis derfor mest frisk julefrugt.
  2. Vælg højt kakaoindhold i chokolade: Der er meget sukker og fedt i chokolade, men vælger du en chokolade med et højt kakaoindhold, er der mindre af det usunde, og du spiser måske mindre i forhold til, hvis du spiser en lys chokolade. Vælg altså gerne chokolade med et højt kakaoindhold.
  3. Sluk tørsten i vand: Alkohol kan øge appetitten og indeholder, ligesom sodavand og juice, mange kalorier, men du får ingen ekstra kalorier ved at slukke tørsten i vand. Drik derfor rigeligt med vand.
  4. Giv mest plads til grøntsagerne: Lader du grøntsager, som f.eks. rødkål og grønkålssalat, fylde mere på tallerkenen, bliver der mindre plads til fed steg og sovs!
  5. Tag for dig af fiskeretterne: Du har rig mulighed for at spise meget fisk i julen, da det danske julefrokostbord ofte byder på fisk. De fede fisketyper som f.eks. sild, laks, ål og makrel indeholder omega-3 fedtsyrer, som har mange kendte gavnlige effekter på sundheden, og som har vist at have anti-inflammatoriske effekter på gigt.
  6. Vælg fuldkornsbrød: Der er ofte brød på de danske juleborde. Fuldkornsbrød mætter rigtig godt, er sundt og holder maven i gang. Kigger du efter fuldkornslogoet, når du handler, kan det være nemmere at købe fuldkorn.
  7. Spis ekstra sundt mellem julemiddagene: Vælger du at spise mere, end du har brug for til julefrokoster og julefester, kan du spise ekstra sundt til de andre måltider i julen. Lav for eksempel en god grøntsagssuppe eller en portion ovnbagte rodfrugter med fisk.
  8. Rør dig i julen: Motion giver velvære og øger forbrændingen. Gå f.eks. en rask travetur i den friske luft efter en julefrokost eller inden julemiddagen. En ekstra tur om juletræet til 'Nu' det jul igen' kan også give hjertebanken og smil på læben.
  9. Nyd og udvælg lækkerierne: Tænk valgmuligheder i stedet for forbud. Du kan vælge at spise de mere usunde julelækkerier med stor nydelse – men i mindre mængder. Eller udvælge dem, du nyder mest.

Prøv vores sunde og lækre madopskrifter

 

Senest opdateret 20.11.2018