Søg hjælp til at tackle dine smerter

Hvis du har kroniske smerter, kan du få hjælp af fagfolk, til at lære at leve med smerterne. Du kan også have gavn af at møde andre, der lever med smerter.

Det kan være rart at møde andre, der står i samme situation som en selv.

I Gigtforeningen kan du møde mennesker, der selv har smerter og sygdomme i led, ryg og muskler. Du kan også få råd og hjælp fra professionelle, tværfaglige eksperter.

Få gode råd om at leve med kroniske smerter

• Du kan kontakte Gigtforeningens personlige rådgivning

Har du kroniske smerter og sygdom i led, ryg og muskler? Og har du brug for at tale med nogen om din situation? Eller har du spørgsmål om dine rettigheder og muligheder, f.eks. i forhold til job, behandling eller andet? Så er du velkommen til at kontakte Gigtforeningens professionelle, tværfaglige rådgivning. Du kan både ringe og skrive til os.

Kontakt Gigtforeningens rådgivning

• Du kan deltage i aktiviteter i dit lokalområde

Gigtforeningen står bag en lang række aktiviteter landet over. Aktiviteterne spænder bredt - lige fra sociale arrangementer, udflugter og events til foredrag om f.eks. hjælpemidler, medicin eller ny viden om gigt.

Find Gigtforeningens aktiviteter nær dig

• Du kan tage kursus i at leve med kronisk sygdom og smerter

Kurset ”Lær at leve med kronisk sygdom” er et 20 timers kursus, som tilbydes i de fleste kommuner. På kurset lærer du bl.a. om smerter og får ideer til, hvad du selv kan gøre.

Læs mere om kursus til dig med kronisk sygdom og smerter

• Du kan kontakte Foreningen Af Kroniske Smertepatienter

Det kan være en ensom oplevelse at leve med kroniske smerter til trods for, at mange gør det. Kroniske smerter er i sig selv en personlig og usynlig oplevelse, som kan være svær at dele med andre af forskellige grunde.

Måske er det svært at finde ordene til at beskrive, hvordan du oplever det, eller måske orker du ikke at skulle forklare dig endnu en gang. Måske synes du ikke, at du vil snakke mere om smerter i dit private liv, end du allerede gør. I så fald kan det være gavnligt med et forum, hvor det er helt ok at tale om smerter.

Som mennesker er vi afhængige af at spejle os i andre og genkende noget af os selv i andre – og af at vide, at andre forstår præcis, hvordan det vi har det. Så føler vi os mindre alene. Det gælder også, når man lever med usynlige, kroniske smerter.

• Foreningen Af Kroniske Smertepatienter

Hos ”Foreningen Af Kroniske Smertepatienter” kan du finde anerkendelse eller genkendelse af, hvordan du har det og høre andres erfaringer. Pårørende er også velkomne til at tage kontakt.

Telefon: 51 92 63 41 - mandage mellem kl. 12 og 16.

Besøg Foreningen Af Kroniske Smertepatienters hjemmeside

• Du kan blive henvist til en psykolog

Med en henvisning fra din læge kan du få tilskud til psykologhjælp. Der er dog nogle krav du skal opfylde, for at kunne få en henvisning.

Hvis du får en henvisning, betaler du selv 383 kroner for første konsultation og 319 kroner for følgende konsultationer (2015).

Læs om dine muligheder for at blive henvist til en psykolog

• Du kan blive henvist til de tværfaglige smertecentre

Din egen læge kan henvise dig til en offentlig smerteklinik, hvis du har kroniske smerter, og hvis din læge vurderer, at dine smerter kræver en tværfaglig behandling.

Der er en otte ugers behandlingsgaranti. Hvis ikke du kan komme til på et offentligt smertecenter inden for otte uger, har du udvidet frit sygehusvalg. Du kan bede om at få din henvisning flyttet til et offentligt smertecenter med kortere ventetid, eller et privat tilbud.

Du kan se en liste over de offentlige og private tværfaglige klinikker på Foreningen Af Kroniske Smertepatienters hjemmeside.

Find smerteklinikker

Se ventetider på smertebehandling

Du kan se ventetiderne på smertebehandling på esundhed.dk. På siden vælger du, om du vil se ventetider for de sygehuse, du kan vælge under det frie sygehusvalg, eller behandlingssteder, der er med i det udvidede frie sygehusvalg (under ”behandlingsregi”).

Se ventetider på smertebehandling

Senest opdateret 14.01.2016